پژوهش محوری را در مدارس نهادینه نماییم

پژوهش محوری را در مدارس نهادینه نماییم

به گزارش دانشگاه فارسی ایرنا- پژوهش شریان حیاتی و پویایی تعلیم و تربیت به حساب می آید بنابراین نهادینه کردن آن در مدارس برای گرایش دانش آموزان به سمت فعالیتهای پژوهشی باید تقویت شود.


جایگاه پژوهش در پیشرفت جامعه به اندازه ای اهمیت دارد که باید در دستور کار معلمان، مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش با هدف گسترش و تقویت فرهنگ پژوهش محوری دربین آینده سازان ایران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
برنامه های پژوهشی باید در سنین پایین جامعه مورد توجه باشد تا کودکان و نوجوانان با چگونه فکر کردن و یافتن چاره برای پاسخ مسئله آشنایی پیدا کنند.
پژوهش محوری در مدارس باعث می شود تا دانش آموزان مهارت های تفکر همچون و واکاوی تبیین مسائل و آزمون فرضیه ها را بیاموزند.



پژوهش یکی از مهمترین مولفه های توسعه و پیشرفت کشور است که جامعه را به سمت تحرک علمی سوق می دهد.
شعار سال جاری هفته پژوهش هم پژوهش وفناوری در خدمت جهش تولید انتخاب شده است تا زمینه روی آوردن علاقمندان به خصوص معلمان و دانش آموزان به سمت پژوهش فراهم آید.
حاکم شدن فضای پرسشگری و جستجوگری در مدارس همچون مواردی است که آموزش و پرورش باید به آن توجه کند تا پژوهش محوری دربین دانش آموزان و حتی معلمان نهادینه شود.
چند سالی است که نگاه پژوهشی دربین فعالان عرصه تعلیم و تربیت عمیقتر شده است که این رویکرد مهم و هدف دار در میان دانش آموزان و معلمان استان البرز با کسب رتبه های برتر در جشنواره های کشوری و برون مرزی گواه این ادعا است.


پژوهش زیربنای پیشرفت
یک معلم پژوهشگر در البرز در این زمینه معتقد می باشد که علم و تحقیق در دین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردارست به شکلی که ۸۷ درصد آیات قرآن در ارتباط با کسب علم، تحقیق و پژوهش است.
زهرا اسلامی نیا گفت: با تاکید بر علم و پژوهش می توانیم به دنبال کسب الگوی استقلال علمی و پیشرفت در حوزهای مختلف صنعتی، کشاورزی، علمی و سایر بخش ها باشیم.
وی اشاره کرد: هر جامعه ای برای دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت در عرصه های مختلف احتیاج به توجه کردن به مقوله پژوهش دارد.
او بر این باور است که پژوهش در آموزش و پرورش، وسیع ترین و حساس ترین حوزه پژوهشی بخصوص در علوم انسانی را دربر می گیرد.
این معلم پژوهشگر یادآورشد: آموزش و پرورش، زیرساخت و الگوی توسعه هر جامعه ای را شکل می دهد و در همه ابعاد از نقشی حیاتی و ظریف برخوردارست.
به گفته وی پژوهش و نوآوری در جامعه ای توسعه می یابد که نظام آموزشی و فرهنگی، زمینه و بستر مناسب را برای آن تدارک ببیند.
اسلامی نیا افزود: مدارس و معلمان در این میان دارای وظیفه بسیار مهم و حساسی هستند که می توانند علاوه بر کارهای تحقیقاتی روح و انگیزه تحقیق و روش های درست پژوهش را در میان دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی نهادینه کنند.
این پژوهشگر معتقد می باشد که پژوهش هم همانند سایر دروس در کلاس درس معلم نیازمند آموزش است چون که پژوهش یک فن است و امروزه آموزش آن به دانش آموزان یک لزوم شمرده می شود.
معلم پژوهشگر البرزی عنوان کرد: اقدام پژوهی یک حرکت نو در حوزه آموزش و پرورش است که می توان با اهمیت دادن به آن مشکلات و صدمه های این نهاد مهم را کم کرد.
ترویج پژوهش
مدرس امور پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش استان البرز هم توسعه، ترویج فرهنگ پژوهش و توجه به کارهای پژوهشی را در جامعه همچون در میان دانش آموزان مورد تاکید قرارداد.


محمدرضا سعیدی مقدم اضافه کرد: نوک پیکان کار پژوهشی در آموزش و پرورش به سمت فرهنگیان است و براین اساس باید فعالیت ها و اقدامات مناسب پژوهشی در مدارس انجام و پژوهش های دانش آموزی مورد تقویت قرارگیرد.
وی بیان داشت: به منظور تقویت پژوهش های دانش آموزی از سال ۱۳۸۱ پژوهش سراهای دانش آموزی دراستان ها فعال شدند.
وی اشاره کرد: در کنار این پژوهش سراها باید تلاش شود که دانش آموزان، پژوهشگر بار بیایند چونکه تربیت دانش آموزان پژوهشگر و خلاق می تواند روند تخصصی تر پژوهش و تحقیق را در دانشگاه ها رقم بزند.
سعیدی مقدم برگزاری جشنواره جابربن حیان در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی را یکی دیگر ازاقدامات آموزش و پرورش برای تقویت پژوهش محوری در مدارس عنوان نمود.
وی قدم اول برای ایجاد پژوهش را احساس نیاز دانست و یادآورشد: برای موفق شدن پژوهش سه عنصر هدف، مسئله یا مشکل، طراحی ساختار حمایتی و ساختار اجرایی لازم است.
وی اظهار داشت: ترویج و تقویت فرهنگ پژوهش در مدرسه و در میان دانش آموزان بعنوان آینده سازان این مملکت از رویکردهای آموزش و پرورش است.
مدرس امور پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش استان البرز افزود: آموزش بدون پژوهش کاربردی و راهبردی نتیجه بخش نیست بنا بر این یکی از اهداف و رسالت های هفته پژوهش، ایجاد و احیای تفکر پژوهش در ذهن همه محققان همچون دانش آموزان است.
سعیدی مقدم اضافه کرد: پژوهش های مدرسه ای باید به سمت مسئله محوری هدایت شوند به شکلی که ذهن دانش آموزان درگیر مسئله ها شود.
وی اشاره کرد: دانش و دانایی یکی از شاخصهای توسعه یافتگی در جهان است که با تقویت روحیه تفکر، اندیشیدن، تحقیق و پژوهش زمینه ای برای اجرای طرح های دانش بنیان درجامعه فراهم می شود.
حمایت از پژوهش سراها
مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج هم در این زمینه اظهار داشت: دانش آموزان درسال های گذشته ثابت کرده اند که مشتاق پژوهش هستند و این مساله مهم را به صورت میدانی در پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا این ناحیه که بعنوان قطب کشوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی نانو شهرت دارد به اثبات رساندند.


مراد مالمیر اضافه کرد: پژوهش سرای دانش آموزای ملاصدرا کرج تا کنون در محورهای ساخت آزمایشگاه تخصصی، آموزش دبیران و دانش آموزان، تولید محتوا و جشنواره ملی عملکرد خوبی داشته است چونکه این فضای علمی نقش موثری در هدایت جامعه هدف آموزش و پورش به سمت کارهای پژوهشی بخصوص در حوزه فناوری نانو داشته است.
وی بیان داشت: آشنایی با کارهای این پژوهش سرا به خصوص در بخش نانو در چارچوب یک اردوی بازدید مجازی علمی – پژوهشی باتوجه به شیوع ویروس کرونا برای دانش آموزان ضروری بنظر می رسد.
وی اشاره کرد: دانش آموزان مشتاق کارهای علمی – پژوهشی باید در کارگاه های آموزشی که در پژوهش سراهای دانش آموزی همچون پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا کرج که قطب کشوری نانو شمرده می شود، شرکت تا آموزش تخصصی کسب کنند.
مالمیر افزود: مدیریت هدایت و راهبردی علوم و فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور به این پژوهش سرا در البرز واگذار شده است.
وی عنوان کرد: از ششم بهمن سال ۹۷ طی ابلاغ معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، قطب کشوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج مستقر شده است.
وی یادآورشد: این پژوهش سرا دارای آزمایشگاه های مجزای فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ریاضی و نجوم است که تا کنون بعنوان یکی از مراکز پژوهشی بخصوص درحوزه فناوری نانو و سلول های بنیادی توانسته است گام های موثری در استعداد یابی و هدایت دانش آموزان مستعد به پژوهش بردارد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج افزود: الان به رغم شرایط سخت کرونایی، تیم های تحقیقاتی دانش آموزی در حوزه نانو و سلول های بنیادی بازساختی در حال پژوهش در آزمایشگاه های این پژوهش سرا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و یا مجازی می باشند.
وی اشاره کرد: سال تحصیلی گذشته پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا استان البرز توانست رتبه اول آزمایشگاه نانو دانش آموزی کشور را به خود اختصاص دهد.
مالمیرافزود: آزمایشگاه نانو دانش آموزی پژوهش سرای ملاصدرا به همت وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۴ در استان البرز تجهیز و افتتاح شد.
وی یادآورشد: پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا دارای تجهیزات تخصصی آزمایشگاه نانو همچون الکتروریسی، انفجار سیم، کوره الکتریکی، اسپاترینگ، سانتریفیوژ است که احتیاج به حمایت مالی برای هدایت دانش آموزان به سمت پژوهش های علمی – تخصصی دارد.
وی اظهار داشت: برای جذب و هدایت دانش آموزان درامور پژوهشی ۹ انجمن علمی در پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا کرج فعال شد.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج عنوان کرد: مهمترین رسالت پژوهش سراهای دانش آموزی شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعداد ها و پرورش خلاقیت های فردی و گروهی، گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق وپژوهش در میان آنان است که در این انجمن های علمی به دنبال آن هستیم.
مالمیرتاکید کرد: در بطن انجمن ها ی علمی، کسب مهارت هایی چون مدیریت و راهبری، انجام کار گروهی، احساس مسئولیت و هدایت دانش آموزان به سمت پژوهش محوری نهفته است.
اقدامات پژوهشی
رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش البرز هم اظهار داشت: برای توسعه فرهنگ پژوهش محوری در مدارس این استان برنامه ریزی و اقدامات لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ صورت گرفته است.


سید مرتضی عرب اظهارداشت: تشکیل کارگروه های پژوهشی به منظور شناسایی و معرفی دانش آموزان پژوهنده و معلمان پژوهشگر، معرفی و اعلام رابطین پژوهشی برای ترویج وآموزش پژوهش در هر آموزشگاه، تشکیل کمیسیون های تخصصی طرح های پژوهشی و تقسیم وظیفه بین مناطق و برگزاری وبینارها و نشست های مختلف با محوریت قدام پژوهی برای معلمان و مدیران مدارس در فضای مجازی همچون این اقدامات است.
وی آماده سازی مقدمات لازم برای آیین تجلیل از معلمان و دانش آموزان پژوهنده و به نمایش درآوردن دستاورد های دانش آموزان و معلمان پژوهشگر در فضای مجازی، معرفی دانش آموزان پژوهشگر در شبکه آموزشی شاد، ایجاد بانک اطلاعات دانش آموزان پژوهنده و معلمان پژوهشگر در استان، ارسال شیوه نامه و دستورالعمل برگزاری هفته پژوهش به نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز از دیگر اقدامات حوزه پژوهشی استان است.
وی تدوین روز شمار هفته پژوهش با رویکرد جهش تولید، برنامه های اجرایی و دیدار با برگزیدگان استانی معلمان پژوهشگر و دانش آموزان پژوهنده، فراخوان مسابقات پژوهشی در سطح مناطق و نواحی با عناوین من یک پژوهشگر هستم، طراحی پوستر هفته پژوهش، آموزش فضای مجازی، فرصتها و چالشها در کنار تهیه گزارش های تصویری به صورت فیلم و کلیپ از معاونت های پژوهش آموزش و پرورش و پژوهش سرای های دانش آموزی البرز را از اقدامات دیگر استان البرز ذکر کرد.
عرب اشاره کرد: در نشست های تخصصی کارگروه های پژوهشی و شورای معاونین نواحی و مناطق البرز، اهمیت پژوهش و جایگاه آن درامر آموزش و پرورش، تأمین پژوهشگر مورد نیاز تعلیم و تربیت، پشتیبانی از تجارب پژوهشگران و ایجاد زمینه مشارکت عمومی با استناد به سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: این مهم همینطور با مطالعه در سند برنامه ملی درسی و در اصل سه هم به ایجاد روحیه پرسشگری و پژوهشگری بین دانش آموزان و معلمان مورد توجه قرار گرفت.
وی اشاره کرد: یکی از اهداف راهبردی وزارت آموزش و پرورش پشتیبانی از دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی است، بنابراین از برنامه های مهم حوزه تعلیم و تربیت که بسیار مورد تاکید می باشد برگزاری و اجرای برنامه ملی معلم پژوهنده می باشد که هر ساله در کشور برگزار می گردد.
رییس اداره تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان البرز افزود: فرایند برنامه ملی بیست و سومین معلم پژوهنده در سال تحصیلی گذشته به پایان رسیده و باتوحه به شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ همراه با شیوع ویروس کرونا بوده در حال جمعبندی شیوه نامه و دستورالعمل در ارتباط با برگزاری بیست و چهارمین مرحله اقدام پژوهی در میان معلمان هستیم.
وی بیان داشت: برنامه ملی معلم پژوهنده مورد حمایت مرکز مطالعات پژوهش وزارت آموزش وپرورش، شورای تحقیقات استان، مدیران و معلمان است.
عرب اضافه کرد: یکی از اهدافی را که در شورای تحقیقات استان البرز مورد پیگیری قرار می دهیم در زمینه بحث پشتیبانی از طرح های پژوهشی با رویکرد مسئله محوری به چالشها و مسائل در ارتباط با آموزش و پرورش است که نتایج آن می تواند در حل مشکلات این حوزه کارآیی داشته باشد.
پژوهش کاربردی
مدیرکل آموزش و پرورش البرز هم دراین زمینه اظهار داشت: پژوهش باید مبتنی بررویکرد فراگیر باشد به شکلی که فرد محقق بتواند مشکلات آینده را شناسایی و با انجام تحقیق راهکارهای عملیاتی آن را پیدا کرده و ارائه دهد.


سالار قاسمی اظهارداشت: آموزش بدون پژوهش کاربردی و راهبردی نتیجه بخش نیست بنا بر این یکی از اهداف و رسالت های هفته پژوهش ایجاد و احیای تفکر پژوهش بخصوص برای دانش آموزان است.
وی اشاره کرد: صدمه های آموزش و پرورش باید از طریق پژوهش و تحقیق های میدانی پژوهشگران شناسایی و برطرف شود.
وی یادآورشد: پژوهش های مدرسه ای باید به سمت مسئله محوری هدایت شوند به شکلی که ذهن دانش آموزان درگیر مسئله ها شود.
وی اشاره کرد: در زمینه سرعت بخشی و تعمیق طرح های پژوهشی در البرز باید توسعه و تقویت پژوهش سراهای دانش آموزی و پژوهشگاه معلمان مورد توجه قرار گیرد تا مرکز ثقل و نقطه ارتباط کارهای تحقیقاتی برای دانش آموزان و معلمان باشد.
قاسمی افزود: تلاش می شود دانش آموزان در این وضعیت کرونایی در فضای مجازی با انجام کارهای پژوهشی آشنایی لازم را پیدا کنند.
وی عنوان کرد: اهمیت پژوهش کاربردی به مراتب فراتر از پژوهش هایی است که جنبه نظری دارند.
وی اظهار داشت: امروز با تحقیق و پژوهش در بخش های مختلف و گام برداشتن در راه تولید علم می توان دانش آموزان را برای آینده کشور آماده کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز افزود: یکی از زیرنظام های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پژوهش و ارزشیابی است که براین اساس توسعه و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در حوزه آموزش و پرورش بعنوان یک اولویت در دستورکاری قرار گرفت.
وی بیان داشت: استان البرز درحوزه آموزش و پرورش داری ۱۰ پژوهش سرای دانش آموزی در هشت فضای فیزیکی و یک پارک علم و خلاقیت است.
قاسمی تاکیدکرد: آموزش و پرورش البرز چهار سال متوالی در زمینه پژوهش دستگاه برتر استانی و کشوری شناخته شده است که مهمترین شاخص کسب این رتبه را داشتن ایده های برتر پژوهشی و همینطور برگزاری کارگاه های مستمر پژوهشی در سطح نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز برشمرد.
بنا بر اعلام ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، هفته پژوهش ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه برگزار می گردد.
استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۴ هزار فرهنگی دارد.



منبع:

1399/09/25
15:47:23
5.0 / 5
648
تگهای خبر: آموزش , انجمن , پزشك , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است