مقطع متوسطه دوم تک رشته ای می شود؟
به گزارش دانشگاه فارسی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن اشاره به تک رشته ای شدن مقطع متوسطه دوم اظهار داشت: کار تحقیقاتی پژوهشها در این حوزه در سازمان مطالعات آموزش و پرورش انجام شده است.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، در سالهای اخیر و با توجه بیشتر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبحث تغییر در برنامه درسی و تغییر چینش دروس عرضه شده در مقاطع مختلف تحصیلی در بین فعالان تعلیم و تربیت بیشتر از گذشته مطرح گردیده است. در همین خصوص علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که پژوهشگاه مطالعات چه بررسی هایی برای تغییر برنامه درسی داشته است؛ اظهار داشت: در مورد برنامه درسی، ما با بررسی تطبیقی نظام های آموزشی کشورهای دنیا، بر کیفیت و دروس مقطع متوسطه دوم این نظام های آموزشی متمرکز شدیم و تحقیقات و مطالعاتی را در مورد دروس متوسطه دوم کشورهای جهان انجام دادیم و همینطور وضعیت نظام آموزشی کشورمان را در دوره متوسطه اول و دوم را به شکل کامل در یک پروژه تحقیقاتی بررسی نمودیم. وی با اعلان اینکه نتایج این بررسی ها به وزیر وقت آموزش وپرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عرضه شد؛ اظهار داشت: هم اکنون با عنایت به این پژوهشها کار باز طراحی شاخه ها و رشته های تحصیلی در مقطع متوسطه دوم در حال انجام می باشد. نظام آموزشی هیچ کشوری در تحصیلات متوسطه تک رشته ای نیست محبی در پاسخ به این سؤال که نتیجه این پژوهشها چه بوده است؛ اظهار داشت: نتایج و جزئیات آن و اعلام این نتایج به عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است اما اگر بخواهیم به شکل کلی به نتایج این پژوهش اشاره نماییم باید گفت؛ این که بعضی می گویند باید در رشته متوسطه دوم تک رشته ای باشیم و بیشتر دروس تحصیلی همه دانش آموزان یکی باشد؛ غلط است. ما چنین چیزی را در نظام های آموزشی کشورهای دنیا ندیدیم و همه کشورها حداقل دو رشته تحصیلی تا ۵ رشته تحصیلی را در مقطع تحصیلی متوسطه دارند. اما این که با عنایت به اقتضائات زیست بوم کشورمان چند رشته تحصیلی برای مقطع متوسطه دوم نیاز داریم نیازمند بررسی های بیشتر سازمان پژوهش است. اعلام نتایج بررسی ها و اعمال تغییرات با سازمان پژوهش است رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با تأکید بر این که زمان اعلام نتایج این بررسی ها با سازمان پژوهش است؛ اظهار داشت: کار تحقیقاتی این پژوهشها در سازمان مطالعات انجام شده و اعلام نتایج با سازمان پژوهش است و امیدوارم بزودی نتایج این بررسی ها اعلام و در صورت ضرورت تغییرات مدنظر اعمال گردد. قابل ذکر است یکی از موارد مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، باز طراحی برنامه درسی بوده که تعیین شاخه ها و رشته های تحصیلی مطلوب یکی از مهم ترین ابعاد طراحی برنامه درسی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب