معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

ظرفیت پژوهشگاه ها به تحقیقات كاربردی اختصاص پیدا كند

ظرفیت پژوهشگاه ها به تحقیقات كاربردی اختصاص پیدا كند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از ظرفیت و تحقیقات پژوهشگاه ها باید رویكرد كاربردی داشته و در جهت رفع نیازهای كشور باشد.


به گزارش مجمع پژوهشگاه های ملی کشور، غلامحسین رحیمی در پنجمین جلسه سال جاری مجمع که به میزبانی پژوهشگاه دانش های بنیادی برگزار شد، با تاکید بر نقش مهم مجمع پژوهشگاه های ملی کشور در معرفی و تقویت توانمندی های موسسات پژوهشی و رفع مشکلات آنها اظهار داشت: آینده نگری و ماموریت محوری، توجه به تحقیقات کاربردی، چابکی و انعطاف پذیری تشکیلاتی از عوامل موفقیت پژوهشگاه ها در گذار از شرایط دشوار اقتصادی فعلی است.
وی با ابراز خرسندی از گزارش فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها و موسسات پژوهشی عضو مجمع که در این نشست ارائه شد، گفت: این گزارش ها نشان از توجه جدی پژوهشگاه ها به تحقیقات کاربردی و نیازهای کشور داشت. البته هر قدر مشارکت پژوهشگاه ها در رفع مسائل و مشکلات عاجل کشور بیشتر باشد، بهتر می توانیم جایگاه و اهمیت فعالیت مراکز پژوهشی را به جامعه و مسئولان اثبات نماییم.
رحیمی اظهار داشت: در جریان پاندمی اخیر کرونا نیز شاهد بودیم که پژوهشگاه ها در کنار کارهای اساسی علمی خود، در حوزه کرونا هم نسبت به رفع نیازهای کشور احساس مسئولیت کردند و با تمام توان در این عرصه نیز وارد شدند.
وی با اشاره به سوابق و مسئولیت های مختلف خود در حوزه پژوهش و فناوری و آشنایی با سازوکارها و امکانات موجود و تعامل نزدیک با مدیران و مسئولان این بخش ها ابراز امیدواری کرد: وزارت علوم با هم فکری و کمک همکاران در موسسات پژوهشی، به تامین اعتبارات مورد نیاز و کاهش مشکلات و موانع پیش روی این موسسات کمک نماید.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اعلان اینکه ایجاد آزمایشگاه های استاندارد همچون راهکارهای درآمدزایی پژوهشگاه ها و تامین قسمتی از بودجه مورد نیاز آنهاست اظهار داشت: مراکز پژوهشی با برخورداری از تجهیزات آزمایشگاهی و نیروهای زبده فرصت های خوبی دراین زمینه دارند. پژوهشگاه های علوم انسانی می توانند در بحث استاندارد فعال شوند؛ چون در این عرصه ها هم مسائل زیادی وجود دارد که باید استانداردسازی شود. پژوهشگاه ها باید توجه داشته باشند که ارائه محصول و خدمات و ورود به بازار، الزامات خاص خودرا دارد که با سازوکار مدیریت پژوهش کاملاً متفاوت می باشد.
رحیمی در ادامه با اعلان اینکه عمده دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور به جز چند موسسه و دانشگاه بزرگ، محصول انقلاب اسلامی هستند و در واقع مهم ترین رهاورد انقلاب، نظام علمی محکمی است که به وجود آورده است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تامین نیاز دستگاه های اجرایی، دانشگاه هایی توسط وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف تشکیل شد و توانست در مدت هفت، هشت سال نیروی انسانی تخصصی مورد نیاز آنها را تامین کند.
وی افزود: پس از چند سال با این مسئله مواجه شدیم که اگر قرار باشد نیروی متخصص مورد نیاز دستگاه های اجرایی توسط دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی وابسته به آنها تامین گردد، تکلیف دانش آموختگان دانشگاه های دیگر کشور چه می شود که خوشبختانه خود دستگاه ها متقاعد شدند که در حوزه آموزش عالی فعالیت نکنند. درباب پژوهشگاه های وابسته به دستگاه ها مشکلاتی وجود دارد. چون به رغم توانمندی بسیار بالای پژوهشگاه های وابسته به وزارت عتف بعضاً ارجاع طرح ها به پژوهشگاه های وابسته به آنها رجحان می یابد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه با اشاره به تجربه خود در دوره تصدی مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: از دلیلهای توفیق طرح های کلان فناوری در آن دوره این بود که برای هر پروژه چهار نهاد علمی، حامی، مجری و متقاضی را کنار هم قرار می دادیم. مثلاً در طرح ساخت کاوشگر خلیج فارس، پژوهشگاه اقیانوس شناسی بعنوان متقاضی از ابتدا در کنار مجری طرح (صنایع دریایی وزارت دفاع) حضور داشت و ارزیابی ها و گزارش های نهاد متقاضی برای ما بسیار مهم بود.
رحیمی درباب نگرش خود درباره چاپ مقاله و همین طور تحقیقات بنیادی اظهار داشت: انتشار مقالات چه در نشریات باکیفیت داخلی و چه در مجلات بین المللی اقدام بسیار مثبتی است که باید از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کند و مسیر خوبی که در ارتقای تمام فاکتورهای کمی و کیفی این حوزه پیموده ایم با قدرت ادامه یابد.
مطالبه تخصیص ۳ تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش
حسین میرزایی، دبیر مجمع پژوهشگاه های ملی کشور نیز در این جلسه گفت: مجمع پژوهشگاه های ملی کشور شامل ۱۶ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی ملی مستقل و غیردانشگاهی تابع وزارت علوم است که دارای ۷۸۰ عضو هیات علمی و ظرفیت علمی و تجهیزاتی کم نظیر است.
وی با اعلان اینکه این مراکز در تمام حوزه های تخصصی مشغول خدمت و گره گشایی از مشکلات کشور هستند و بودجه اختصاص یافته به مجموعه های پژوهشی وزارت علوم به هیچ وجه با نیازها و ظرفیت های گسترده پژوهشی کشور هماهنگی ندارد، اشاره کرد: باتوجه به چالش های بودجه ای دولت که ناشی از محدودیت منابع است، استفاده از ظرفیت دستگاه ها اجرایی و بخش خصوصی راه اصلی پیش روی ماست.
میرزایی همین طور راه دیگر کاهش مشکلات بخش پژوهش و فناوری کشور را استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی دانست که با مجوز رهبری نظام صورت می پذیرد و باتوجه به حمایت ها و تاکیدات مداوم رهبری از امر پژوهش و فناوری و مطالبه تخصیص ۳ تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی، اعتبارات پژوهشی از این ظرفیت باید مورد درخواست وزارت علوم قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخواست نمود به این دغدغه مشترک پژوهشگاه ها و مجموعه همکاران پژوهشی وزارت علوم توجه گردد و با پیگیری آن اقدام ارزشمندی را در این عرصه بجای بگذارد.
میرزایی در آخر با اشاره به دیدار اعضای مجمع پژوهشگاه های ملی کشور با معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سابق مجلس بر مطالبه جدی مجمع برای مشارکت پژوهشگاه ها در کمیسیون های دولت و مجلس برای ارائه مشاوره و حضور در تصمیم سازی ها تخصصی بر طبق رهیافتهای پژوهشی و علمی اصرار کرد.
محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز با ارائه گزارشی از کارهای پژوهشگاه دانش های بنیادی بر لزوم اشتراک و هم افزایی امکانات و تجهیزات مراکز پژوهشی و شبکه علمی موسسات اصرار کرد.
در این نشست روسای موسسات پژوهشی عضو مجمع نیز هر یک گزارشی کوتاه از اقدامات و دستاوردهای هر موسسه ارائه کردند.


1399/04/20
13:44:48
5.0 / 5
1935
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است