معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خبر داد:

جمعیت مدارس، ملاک بازگشایی در آبان ماه

جمعیت مدارس، ملاک بازگشایی در آبان ماه

به گزارش دانشگاه فارسی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: جمعیت مدارس ملاک بازگشایی و حضور دانش آموزان در کلاس های درس در آبان ماه است.


علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در مبحث بازگشایی مدارس روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره بازگشایی مدارس عنوان کرد: یک الگوی بازگشایی مدارس برای شروع فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس تهیه و تنظیم شده که در این الگو حرکت به سمت بازگشایی تدریجی، آرام و نسبتا ایمن بوده و کلاس حضوری نقطه اصلی تمرکز است.
وی با اشاره به اینکه رویه بازگشایی به این صورت است که مدارس برای بازگشایی اولویت بندی شده اند، افزود: اولویت بازگشایی مدارس در اول مهر با عنایت به جمعیت کم دانش آموزی با مدارس روستایی و عشایری بود. مدارس روستایی و عشایری جمعیت دانش آموزی کمی دارند و همینطور به سایر روش های آموزش مجازی دسترسی ندارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کم بودن جمعیت مدارس سبب می شود که فاصله گذاری و رعایت پروتکلهای بهداشتی به آسانی انجام و شرایط نسبتا ایمنی برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری ایجاد شود.
کمرئی تصریح کرد: ازاین رو مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کمتر از ۱۵ نفر در هر کلاس در اولویت بازگشایی قرار گرفتند.
وی با اشاره به اینکه برپایه اولویت بندی برخی دیگر از مدارس در نیمه دوم مهر ماه می توانند به صورت حضوری باز شوند، اظهار داشت: همه مدارس روستایی با جمعیت کمتر از ۳۰ نفر در هر کلاس می توانند با کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونای منطقه بازگشایی حضوری داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: همینطور همه مدارس کاردانش و فنی و حرفه ای برای دروس مهارتی می توانند نسبت به بازگشایی مدارس اقدام نمایند، این مدارس می توانند در نیمه دوم مهرماه با کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونا کلاس های حضوری برگزار کنند.
کمرئی افزود: هنرستان ها می توانند دروس مهارتی را به صورت عملی در کارگاه ها برگزار کنند و کلاس اولی ها هم یک روز در هفته به مدرسه بروند تا با فضای کلاس و مدرسه و معلم آشنا گردند.
وی تصریح کرد: بازگشایی بیشتر از مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کمتر از ۳۰ نفر در هر کلاس، کارگاه ها و دروس مهارتی هنرستان ها و آموزش یک روز در هفته کلاس اولی ها در مدارس در مهر ماه نخواهیم نداشت.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با اشاره به اینکه جمعیت مدرسه ملاک بازگشایی در آبان ماه است، اظهار داشت: مدارسی که جمعیت کمتر از ۳۰۰ دانش آموز دارند با گسترش واکسیناسیون و ایمنی بیشتر در جامعه می توانند با کسب مجوز کلاس های حضوری را دایر کنند.
کمرئی تصریح کرد: در نیمه دوم آبان هم مدارس با جمعیت بیشتر از ۳۰۰ نفر می توانند بخشی از کلاس های خویش را حضوری برگزار کنند، البته این مدارس ناچار هستند که برای رعایت پروتکلهای بهداشتی گروه بندی انجام دهند و بخشی از کلاس ها به صورت حضوری و بخشی غیرحضوری برگزار کنند.
وی اضافه کرد: احتمال می رود که پروژه بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و آرام در آبان ماه به تکامل نسبی برسد. توسعه واکسیناسیون در کشور در حوزه عمومی و همچنین توسعه واکسیناسیون در حوزه بخشی از جمعیت دانش آموزی ۱۸ تا ۱۲ سال در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و شرایط را هموار تر می کند تا اهداف مطابق با الگو ستاد مقابله با کرونا در مورد بازگشایی صورت گیرد.
نقش شورای مدارس و کمیته سلامت در بازگشایی
سخنگوی وزارت آموزش وپرورش در امر بازگشایی مدارس همینطور درباره نقش شورای مدارس در تصمیم گیری درباره برگزاری حضوری کلاس های درس عنوان کرد: شورای مدارس و کمیته سلامت درباره بررسی وضعیت مدرسه برای کلاس های حضوری، هر کدام در حیطه وظایف خود نقشی را در طراحی روش انجام کار دارند.
کمرئی افزود: شورای مدارس و کمیته سلامت آمادگی مدارس برای بازگشایی را بررسی می کنند، شورای مدارس باید به سمت آموزش حضوری حرکت کنند تا زمینه آماده شود و خانواده ها بدانند شرایط در مدارس برای عرضه خدمات آموزشی مهیاست.
وی عنوان کرد: شورای مدارس برپایه شرایط تصمیم می گیرد که دانش آموزان چند روز در هفته و در کدام دروس آموزش حضوری داشته باشند. در واقع نحوه حضور و ارائه خدمات در شورای مدرسه تصمیم گیری می شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: کمیته سلامت مدارس آموزش و پرورش بررسی می کند که مدرسه شرایط بازگشایی را دارد و شرایط ایمنی و بهداشتی را رعایت کرده است، اگر مدارس پروتکل ها را برای بازگشایی مدارس رعایت کرده که درخواست مجوز از منطقه می کند و اگر رعایت نکرده است، مداخله می کنند که حد معین پروتکلهای بهداشتی لحاظ شود.
کمرئی یادآورشد: اختیار شورای مدارس برای نقض قاعده کلی بازگشایی مدارس نیست، برای این است که ورود به موارد در ارتباط با کلاس درس و رعایت پروتکلهای بهداشتی مدیریت و سازماندهی شود.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدارس و سایر مراکز آموزشی بعد از شیوع کرونا در کشور از آغاز اسفند ماه سال ۹۸ تابحال تعطیل شدند و آموزش ها در بستر غیرحضوری مانند فضای مجازی، شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته های آموزشی مورد پیگیری قرار|گرفت.
هرچند که آموزش و پرورش اردیبهشت ۹۹ مبادرت به بازگشایی مدارس به صورت اختیاری برای رفع اشکال دانش آموزان کرد اما آموزش باز هم در سال تحصیلی جدید با عنایت به گسترش ویروس کرونا و هراس عمومی از انتقال این ویروس به خانواده ها، به صورت غیرحضوری دنبال شد.
اما بعد از ارزیابی نتایج آموزش غیرحضوری بر سلامت جسم، روان و تحصیل دانش آموزان، مسئولان آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که آثار مخرب تعطیلی مدارس خیلی بیشتر از بازگشایی است؛ ازاین رو با عنایت به تحقیقات صورت گرفته توسط این وزارت خانه و ستاد مقابله با کرونا قرار شد سال جاری شاهد حضور دانش آموزان در مدارس باشیم.


منبع:

1400/07/15
13:00:46
5.0 / 5
642
تگهای خبر: آموزش , آموزش مجازی , پروژه , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است