جزئیات جلسه شورایعالی آموزش و پرورش تغییر و تحول در برنامه های درسی

جزئیات جلسه شورایعالی آموزش و پرورش تغییر و تحول در برنامه های درسی

به گزارش دانشگاه فارسی، جلسه شورایعالی آموزش و پرورش با حضور وزیر و معاونان این وزارت خانه برگزار گردید.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، همزمان با صد و سومین سالگرد تأسیس شورای عالی آموزش وپرورش جلسه شورای عالی آموزش وپرورش با حضور وزیر و معاونان این وزارت خانه اجرا شد. علیرضا کاظمی وزیر آموزش وپرورش در این جلسه اظهار داشت: شورای عالی آموزش وپرورش فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است. این شورا، در نظام تعلیم و تربیت نخستین نهاد قانونگذاری تخصصی از جنس شورایی است یعنی یک نهاد قانونگذار بشکل ویژه و تخصصی در یک حوزه کاملا مهم و حیاتیست که در کشور قانونگذاری می کند. وی با اعلان اینکه این شورا دستاوردهای بسیار زیادی داشته و امروز آموزش وپرورش بر ریل های شورای عالی آموزش وپرورش حرکت می کند اضافه کرد: معتقدیم که مغز متفکر نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاستگذاری، قانونگذاری و نظارت بر فرایندهای تعلیم و تربیت، شورای عالی آموزش وپرورش است. تمام توانمان را مصرف خواهیم کرد تا از این ظرفیت بسیار پرارزش قانونی نهایت استفاده را نماییم و مسایل آموزش وپرورش را حل نماییم. وزیر آموزش وپرورش به با اهمیت ترین دستاوردهای شورا اشاره نمود و اضافه کرد: تدوین شش زیرنظام مهم و حیاتی که ریل های اساسی تحقق این سند در فضای تعلیم و تربیت بود و صدها راهکاری که در این زیرنظام ها عرضه شد از با اهمیت ترین دستاوردهای این شورا است، امروز هم یکی از دستاوردها در دستور کار است. وی به تصویب اهداف دوره های تحصیلی مختلف اشاره نمود و اضافه کرد: این مساله همچون دستاوردهای مهم این شورای عالی در کنار ده ها قانون دیگر است. امروز پس از حدود ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین، ترمیم سند تحول بنیادین که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و یکی از مطالبات جدی حضرت آقا در این زمینه از آموزش وپرورش بود، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. کاظمی به آخرین موفقیت مهم و حیاتی اشاره نمود و اظهار داشت: تدوین نقشه اجرایی سند تحول بنیادین با ۱۴۷ پروژه کاملا یک نقشه راه روشن و شفاف را نشان میدهد و امروز هم در دستور کار وزارت آموزش وپرورش است تا بتوانیم اجرا نماییم. همینطور امروز یکی از پروژه ها در دستور کار شورای عالی آموزش وپرورش است. وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه با وفاق و همدلی می توانیم مشکلات را حل نماییم اضافه کرد: در امتداد دو سیاست و دغدغه مهم ریاست جمهوری یعنی توسعه عدالت آموزشی با رویکرد محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی به فضای تعلیم و تربیت، باید کمک نماییم مسیر هموار شود. وی اظهار داشت: اقدام خوب دیگر تدوین الگوی مدرسه تراز است که در همین شورا مصوب شد و از دستاوردهای مهمی است که در برای کمک به کیفیت بخشی است. این مصوبه از شروع مهر درحال اجراست. همینطور چند پروژه مهم تغییر و تحول آفرین همچون تحول در برنامه درسی، ساختار و حوزه های درسی هم در دستور کار است. باید مشخص شود که ما با چه نگاهی برنامه درسی را باز مهندسی می نماییم. مبحث اوامر مقام معظم رهبری در علم نافع راندمان و جامعیت برنامه و حاکمیت رویکرد تربیتی در برنامه درسی بسیار اهمیت دارد. بحث مشارکت پذیری فعالیت محور بودن برنامه درسی از نکات مهمی است که باید مطرح شود. وی ادامه داد: یکی از چالش های اساسی نظام تعلیم و تربیت در عدم دستیابی به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت اشکالات اساسی ای است که در برنامه درسی و در ساختار نظام تعلیم و تربیت وجود دارد. ساختار نظام تعلیم و تربیت بخشی از این ساختار است. وزیر آموزش وپرورش درباب وضعیت برنامه فعلی مدارش اظهار داشت: هم اکنون برنامه درسی داخل مدرسه از هم گسسته است و خیلی از کارهای ارتباطی با برنامه درسی ندارد و یا اگر دارد نمی دانیم چه اهدافی از این برنامه را برای ما محقق می کند. ایشان سپس بیان کرد: بحث بعدی ارزشیابی یکپارچه برنامه درسی است که این ارزشیابی بصورت جامع صورت نمی گیرد و صرفا ارزشیابی ما دانشی است که این ارزشیابی دانشی باعث می شود تمرکز و اولویت خانواده ها و مدیران بر حافظه، امتحان و آزمون باشد و تمام هم و غم نظام تعلیم و تربیت همین است. کاظمی همینطور اظهار داشت: به این علت است که موفق نمی شویم و گرفتار بحران های هویتی، اعتقادی و بحران های مختلف در عرصه تربیت شده ایم. ما باید این اشکالات را برطرف نماییم. باید فرآیند تحقق طرح تحول را چابک تر نماییم و به کار سرعت بدهیم و کار را زمان دار نماییم. به ما بگویید که چه زمانی کار آماده می شود وی در این خصوص اشاره کرد: این کار این ارزش را دارد که همه اقدام را تعطیل نماییم و این طرح را تمام نماییم چونکه اثرات مهمی در فرآیندهای سند تحول بنیادین دارد. همینطور علی لطیفی عضو شورای پژوهشی شورای عالی آموزش وپرورش در این جلسه اظهار داشت: ما در اسناد تحولی مجموعه ای از تکالیف را داریم که در حوزه برنامه درسی یا محتوای آموزشی است. وی ادامه داد: ما مکلف هستیم به این که از کتاب محوری به برنامه محوری چرخش داشته باشیم و نه فقط کتاب بلکه برنامه درسی هم به مدرسه بدهیم. به عنوان چارچوب فعالیت مدرسه ما مکلف هستیم به جای این که صرفا و منحصراً کتاب درسی را به عنوان یکی از ابزارها و مواد آموزشی مورد توجه قرار دهیم، تنوع بخشی داشته باشیم و مجموعه ای از مواد و منابع آموزشی را بتوانیم در اختیار نظام آموزش و پرورش، معلمان و دانش آموزان قرار بدهیم. ما مکلفیم که حجم محتوا و زمان آموزش را با توانمندی ها و خصوصیت های دانش آموزان متناسب نماییم، به نیازها و خصوصیت های رشدی و آموزشی دقت نماییم. لطیفی در ادامه بیان کرد: ما باید رویکرد تربیتی و تقویت شایستگی های پایه را در دانش آموزان تثبیت نماییم. شایستگی های پایه آن دسته از توانمندی ها و خصوصیت هایی هستند که دانش آموزان فارغ از رشته تخصصی خود، فارغ از آینده شغلی خود انتظار می رود که در دوره آموزشی از آن بهره مند شوند. همان چیزی که افکار عمومی جامعه احساس می کند که نیاز دانش آموز است و باید در محتوای درسی دیده شود. باید بسمت مشارکت پذیری و کاهش تمرکز حرکت نماییم و از تمام ظرفیت ها استفاده نمائیم. وی درباب استفاده از فناوری در نظام آموزشی هم بیان کرد: باید از روش های فعال، خلاق و تجهیزات تکنولوژی های جدید استفاده نمائیم. جداول، عناوین و ساعات تمام دوره ها و شاخه ها و رشته های متوسطه دوم را بر مبنای اسناد مکلفیم که باز طراحی نماییم و برای تأمین مناسب یک سری از حوزه ها برنامه ریزی در برنامه درسی داشته باشیم. این عضو شورای عالی آموزش وپرورش همینطور اظهار داشت: ما اسناد خیلی خوبی داریم اما می بینیم که در مدرسه محقق نمی گردد. یکی از پیش نیازهای ضروری برای تحقق مطالبات اسناد تحولی در مدرسه اینست که ما یک مهندسی مناسب و یکپارچه برای مرحله تبیین و تولید برنامه و هم برای اجرا و هم برای پایش برنامه درسی داشته باشیم. لطیفی اضافه کرد: در طول سالهای قبل دغدغه ما در سازمان و در وزارت آموزش وپرورش و در کشور صرفا تغییر و اصلاح موردی کتاب بوده است. البته دستاوردهایی داشته ایم اما در وزارت آموزش وپرورش هیچ گاه نسبت به طراحی منسجم و یکپارچه نقشه تربیت برای همه دوره ها بصورت به هم پیوسته و حداکثری کار اساسی و کار جدی نشده است. وی اشاره کرد: ما اگر بخواهیم این مجموعه مطالبات متنوع و متکثر را که در اسناد تحولی محقق نماییم نیازمند به یک طراحی یکپارچه و منسجم و اجرا هستیم. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: آموزش وپرورش باید به عنوان یک مسئولیت ملی شناخته شود آموزش و پرورش باید به عنوان یک مسئولیت ملی شناخته شود محمود امانی طهرانی با اعلان اینکه آموزش وپرورش در پیشرفت کشور اهمیت بسیار زیادی دارد اظهار داشت: آموزش وپرورش یکی از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه هر جامعه است و این مسئولیت نه فقط بر دوش وزارت آموزش و پرورش، بلکه بر دوش تمامی نهادهای دولتی، خصوصی و حتی مردم قرار دارد. آموزش وپرورش باید به عنوان یک مسئولیت ملی شناخته شود و تمامی نهادها و ارگان های کشور باید در جهت تقویت و ارتقاء آن همکاری کنند وی با اعلان اینکه باید این تلاش ها در امتداد تقویت نظام آموزشی و اصلاحات مورد نیاز آن باشد به تاریخچه ای از تحولات این شورا اشاره نمود و اضافه کرد: این شورا از زمان تأسیس به عنوان یک نهاد تخصصی در حوزه تدوین سیاستهای کلان آموزشی در کشور نقش بی بدیلی ایفا کرده است. این شورا نه فقط وظیفه نظارت بر قوانین آموزشی را دارد، بلکه در فرآیندهای مهم تصمیم گیری در عرصه های مختلف آموزشی هم نقش آفرینی می کند. وی با اشاره به چالش های موجود در نظام آموزشی کشور و ضرورت اصلاحات بنیادین در ساختار آموزشی اظهار داشت: آموزش وپرورش کشور در وضعیت کنونی با مشکلات گوناگونی روبرو است که نیاز به توجه ویژه و همت جدی از جانب مسئولان دارد. باید با تغییرات بنیادین در برنامه ها و سیاست ها، به سمتی حرکت نماییم که به ارتقاء کیفیت آموزشی و توسعه جامع دراین خصوص نائل شویم. امانی طهرانی به اهمیت توجه به معلمان و کارکنان آموزش وپرورش پرداخت و اظهار داشت: آموزش وپرورش زمانی به نتیجه مطلوب می رسد که معلمان و تمامی کارکنان آن از حمایت های لازم برخوردار باشند. باید شرایط کاری معلمان را بهبود بخشیده و از آنها در جهت ارتقاء کیفیت آموزش حمایت نماییم. درحال تکمیل...


منبع:

1403/12/24
12:22:36
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آزمون , آموزش , پروژه , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور
پلت فرم یادگیری از راه دور که امکان تحصیل در رشته های مختلف را بصورت آنلاین فراهم می آورد

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است