آثار مخرب بی عدالتی آموزشی کمتر از بی عدالتی اقتصادی نیست

آثار مخرب بی عدالتی آموزشی کمتر از بی عدالتی اقتصادی نیست

به گزارش دانشگاه فارسی، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: ناباوری به یادگیری در مدارس دولتی وجود دارد که آثار مخرب این مساله کمتر از اختلاف طبقاتی اجتماعی و اقتصادی نیست.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، رضوان حکیم زاده در بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه درسی ایران» با عنوان"برنامه درسی و عدالت" به دلیلهای و علل ایجاد تفاوت در دانش آموزان اشاره و تعدادی از آنها را تبیین کرد. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش در این همایش با اعلان اینکه وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده ها نخستین عامل در ایجاد تفاوت بین دانش آموزان است، افزود: در بعضی از مناطق کمتر برخوردار، معلمان بسیار عالی و توانمندی حضور دارند که می توانند در وضعیت کلاس عدالت آموزشی را محقق کنند، اما نابرابری پس از پایان کلاس شروع می شود؛ جایی که خانواده ها پایگاه های اقتصادی-اجتماعی و سواد فرهنگی متفاوتی دارند و در نتیجه دانش آموزان در محیطی نابرابر تکالیف خودرا انجام و مسیر یادگیری خودرا ادامه می دهند. از ین جهت، توجه به دانش آموزان لازم التوجه یکی از اولویت های معاونت ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در دور جدید است. وی ادامه داد: یکی از مصادیق مدرسه یاری، استفاده از ظرفیت خیرین برای حمایت بیش از دانش آموزان در کارهای بیرون از مدرسه ای و انجام تکالیف برای تکمیل پروسه یادگیری است. موضوعی که به طور دقیقتر در مناطق کمتر برخوردار، روستایی، عشایری و دوزبانه اهمیت بیشتری پیدا می کند.
آثار مخرب بی عدالتی آموزشی کمتر از بی عدالتی اقتصادی نیست معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: جداسازی دانش آموزان و ایجاد مدارس خاص یکی دیگر از اشتباهات راهبردی در نظام آموزشی کشور است. موضوعی که سبب می شود دانش آموزان مدارس دولتی پیام منفی "ناتوانی در یادگیری" دریافت نمایند. وی ادامه داد: تا آن زمان که نظام آموزشی بر حسب برچسب های هوشی اشتباه دانش آموزان را از یکدیگر جدا می کند، ناباوری به یادگیری در مدارس دولتی وجود دارد که آثار مخرب این مساله کمتر از اختلاف طبقاتی اجتماعی و اقتصادی نیست. اغلب معلمان مدارس دولتی، متخصص، متعهد و کاربلد هستند معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه به تخصص، سخت کوشی، ایثار و تعهد معلمانِ مدارس دولتی گواهی می دهم، تصریح کرد: جداسازی دانش آموزان و تنوع بخشی به مدارس، در کنار عوامل اقتصادی و اجتماعی سبب شده باور به موفقیت در دانش آموزان مدارس دولتی نابود شود؛ باید دانست مادامی که این باور از بین نرود، مدارس دولتی به لحاظ کیفیت ارتقا نخواهند یافت. حکیم زاده بیان کرد: مادامی که برنامه درسی مبنی بر عدالت، فراگیر نباشد، دانش آموزانی که از حمایت خانواده برخوردار می باشند و شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتری دارند و یا دانش آموزانی که از سرمایه فرهنگی خانوادگی بالاتری بهره مند هستند، ضریب احتمال موفقیت بالاتری خواهند داشت. این یعنی، احتمال موفقیت تحصیلی فرزندان خانواده های برخوردار جامعه بیش از دانش آموزان دیگر است.


منبع:

1403/09/28
11:06:17
5.0 / 5
113
تگهای خبر: آموزش , انجمن , تحصیل , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است