از آموزش میدانی دانشجو معلمان تا زمان اعزام دانشجویان به مدارس
دانشگاه فارسی: مطابق تفاهم نامه وزارت آموزش وپرورش با دانشگاه فرهنگیان، اعزام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان جهت آموزش میدانی به مدارس شروع شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی مهر، طبق تفاهم نامه وزارت آموزش وپرورش با دانشگاه فرهنگیان، اعزام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان جهت آموزش میدانی به مدارس شروع شده است.
فاطمه ممیزی، سرپرست پردیس نسیبه شهر تهران ضمن اعلام این خبر، درباب طرح اعزام دانشجو معلمان به مدارس شهر تهران به مهر اظهار داشت: توجه به این مساله پر اهمیت بسیار ضرورت دارد. مطابق اسناد بالادستی آموزش وپرورش و سند تحول، قسمت عمده ای از نیازهای معلمین کشور باید از مجرای دانشگاه فرهنگیان عبور کند.
ممیزی بیان داشت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در طول دوره ۴ ساله تحصیلی خود در این دانشگاه، باید چهار دوره کارورزی را به عنوان مهارت های تجربی در کلاس درس و در مدارس بگذرانند.
وی افزود: آموخته های دانشجویان در مدت این ۴ سال دانشگاه، عمدتا بصورت نظریه است. البته که کلاس های گوناگون دروس عملی و کارگاهی هم در واحدهای آموزشی دانشجو معلمان گنجانده شده، لیکن از شروع ورود به دانشگاه تلاش بر آنست که دوره های کارورزی بصورت مستمر، هدفمند، قابل پیگیری و با امکان سطح بندی در آموزش عملکردی دانشجویان قرار بگیرد.
ممیزی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که کارورزی بخش مهم و اساسی در ایجاد و پیاده سازی آموخته های دانشجو معلمان در محیط مدارس خواهد بود.
سرپرست پردیس نسیبه شهر تهران افزود: مطالعات تطبیقی نشان میدهد در خیلی از نظام های آموزشی در سطح دنیا، مبحث کارورزی در تربیت معلم های آن کشور، بسیار مهم و حساس است. باید اصرار کرد آموزش حرفه ای قبل از خدمت، که در حقیقت دانشجو معلم را آماده شروع کار می کند، فرصت یک سفر یادگیری را به صورت عملی و با همراهی های استاد راهنما و معلم راهنما برای دانشجو ایجاد خواهدنمود.
وی افزود: از اهداف عملیاتی سند تحول، کسب شایستگی های حرفه ای معلمان در سطح ملی و جهانی است. بطور کلی ما برای دانشجو معلمان ۵۱۲ ساعت زمان آموزشی که مربوط به کارورزی در دوره کارشناسی قرار داده ایم. که ۱۴۴ ساعت از دروس دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به عنوان دروس پیش نیاز کارورزی شمرده می شود. اگر دانشجویان این دوره ها را نگذرانده باشند مسلماً نمی توانند فارغ التحصیل شوند. ما در دانشگاه فرهنگیان تاکید داریم حتما این تجربه اندوزی و به کارگیری دانش موضوعی را باید داشته باشند و کسب کنند و آموزش ببینند و بعد به امید خدا از دانشگاه فارغ التحصیل بشوند.
ممیزی درباب تعداد و عنوان کارورزی ها افزود: دانشجو معلمان موظف به گذراندن ۴ دوره کارورزی هستند. در کارورزی ۱، که کارورزی اولیه دانشجویان است. هدف یادگیری مشاهده تعاملی می باشد. در این مرحله دانشجو موظف است. فقط موقعیت یابی و موقعیت شناسی کنند و می توانند در مباحث مختلف خود مدارس دقت نظر داشته باشند. هدف اصلی این مرحله ورود به مدارس و همین طور آموزش نحوه گفتگو و نحوه مدیریت در محیط آموزش و شناخت نظام فیزیکی و موقعیت استراتژیکی مدارس می باشد. و سپس دانشجو باید یک گزارش پژوهش روایی از این کارها در آخر کارورزی ۱ عرضه نماید.
وی بیان داشت: در کارورزی ۲ دانشجو مهارت یابی می کند، شناسایی می کند، و برای مسائل خاصی که در مدرسه پیش می آید راهکار ارائه می کند. از آنجائیکه دانشجو در موقعیت قرار دارد می تواند درباب مشکل پژوهش کند و یادگیری اتفاق خواهد افتاد. همچنین دانشجو معلم با تأکید بر برخوردهای کارهای یادگیری یعنی خورده کارهای یادگیری که یاد گرفته است و تاکید بر آنها می تواند یک پروژه باز پایان ارائه نماید. البته خروجی این دوره از کارورزی هم بصورت یک گزارش پژوهش روایی خواهد بود.
ممیزی اظهار داشت: کارورزی ۳ مهارت یابی در ارائه تدریس هدف مورد نظر ما است. دانشجویان در این مرحله تدریسی ارائه خواهند داشت که مبتنی بر ساخت گرایی یعنی کنش پژوه. است یعنی طراحی و اجرا و ارزشیابی با دانشجو معلم است. در حقیقت ما تا کارورزی ۳ هیچ تدریسی نداریم. متأسفانه مشاهده می شود گاهی از دانشجو معلم های ما به دلیلهای مختلف و گاهی هم به سبب کمبود معلم در کلاس های درس تقاضای تدریس مستقل می کنند و این بطورکامل مغایر با قانون است. برای اینکه دانشجو هنوز آماده نیست. اما از کارورزی ۳ به بعد با تاکید بر دانش و تجربه های زیسته، دانشجو می تواند بوسیله مشاهده تعاملی و روایت کردن موقعیت ها و غیره یک یا چند تدریس بصورت آزمایشی در کنار معلم راهنما داشته باشد. در اینجا باز معلم راهنما هدایتگر است و در کلاس کنار دانشجو قرار دارد. این کارورزی هم نیازمند یک گزارش پژوهی مفصل و دقیق می باشد.
وی اضافه کرد: اما در کارورزی ۴ که آخرین کارورزی در دوران کارشناسی دانشجو معلمان است، مهارت یابی در طراحی واحد یادگیری و تدریس مشارکتی بیان می شود که در آن کنش پژوهی و درس پژوهی مد نظر قرار دارد. اینجا دانشجو معلم با معلم راهنما طراحی تدریس مشارکتی دارد و حتی اجرای مستقل تدریس هم می تواند داشته باشد. در این مرحله از کارورزی دانشجو می تواند بطورکامل تدریس مستقل داشته باشد و می تواند کلاس را حدودا ۴۵ دقیقه تا ۹۰ دقیقه بصورت مستقل مدیریت و ارزیابی کند و مشارکت داشته باشد. البته این مرحله هم نیازمند همراهی معلم راهنما است.. در این مرحله با تأکید بر اخلاق حرفه ای تدریس، دانشجو می تواند بصورت گروهی طرح درس اجرا نماید و مورد نقد، تجزیه وتحلیل قرار بگیرد.
ممیزی درباب زمان اعزام دانشجو معلمان به مدارس گفت: اعزام دانشجو معلم ها از اواخر مهرماه شروع می شود و این کار با هماهنگی با مناطق آموزش وپرورش و مدیران مدارس صورت می گیرد.
وی افزود: ما در پردیس نسیبه حدودا نزدیک به ۳۰۰۰ دانشجو داریم که باید مرحله به مرحله در مدارس مناطق مختلف ساماندهی شوند. طبیعتاً فرستادن تعداد زیادی دانشجو معلم در یک مدرسه ممکنست معضل آفرین باشد. و حتی ممکنست ما به تحلیل ها و کارهایی که جز اهداف این طرح می باشد دستیابی پیدا نکنیم. از همین رو تعدادی مدارس وابسته از طرف آموزش وپرورش معرفی شده اند که ما اهتمام می نماییم در مناطق مختلف که هم جوار هستند و تردد برای دانشجویان آسان تر است به خصوص برای دانشجویان شهرستانی و خوابگاهی، دانشجو معلمان را ساماندهی نماییم.
وی ضمن تقدیر از مدیران مدارس اظهار داشت: در امتداد اجرای این طرح ما زحمات مضاعفی را برای مدیران مدارس داشته ایم. بر خود واجب میدانم ضمن قدردانی از همکاران بزرگوارم، از همراهی های مناطق آموزش وپرورش شهر تهران و همچنین مدیران حوزه های مختلف تشکر ویژه داشته باشم.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب