كاظمی مطرح كرد؛

بی توجهی به دانشگاه فرهنگیان از علل ناکارآمدی آموزش و پرورش

بی توجهی به دانشگاه فرهنگیان از علل ناکارآمدی آموزش و پرورش

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت به علت بی توجهی به این دانشگاه بعنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، علیرضا کاظمی، بامداد امروز در نشستی صمیمانه با کارکنان دانشگاه فرهنگیان که در سالن جلسات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد ضمن اشاره به تأکیدات پیاپی رهبری به علت اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است.
وی افزود: در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت به علت بی توجهی به این دانشگاه بعنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.
کاظمی بیان نمود: بر مبنای رهنمودها و تأکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیشتر از پیش این دانشگاه مورد توجه و ارتقا واقع شود.
وزیر آموزش و پرورش با تکیه بر این که دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، مأموریت گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است بیان نمود: ازاین رو دانشجویان و اساتید این دانشگاه بعنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از خصوصیت ها و صلاحیت های علمی و آموزشی و … برخوردار باشند.
وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست به راهکارهای آن اشاره نمود و اضافه کرد: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از مأموریت های محوله بوده است و به نظر می آید که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده ایم.
وزیر آموزش و پرورش با تکیه بر این که بخش مهمی از حل مساله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، بیان نمود: معماری نظام تعلیم و تربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبه های دیگر، فرسوده و قدیمی است.
وی افزود: هیچ انطباقی بین آرمان ها و انتظارات با وضع موجود وجود ندارد.
کاظمی تصریح کرد که برای بهبود وضعیت، باید ریل گذاری ها در نظام تعلیم و تربیت تغییر کند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، بیان نمود: برنامه درسی، دانش محور، آموزش زده، غیرتربیتی، غیر مهارتی و استعدادکش است. ازاین رو با این شیوه نمی توان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد.
وی افزود: لازم است پیوندی میان فعالیتهای درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذائقه های دانش آموزان را با برنامه درسی پر نماییم.

با دانشگاه فرهنگیان مطلوب فاصله داریم

وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتقاد راسخ دارم که باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد.
وی به رویکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود و اظهار داشت: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است. اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله بسیاری داریم این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانه های حداقلی به حساب می آید.
وزیر آموزش و پرورش به مشکلات و چالش های این دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: در نظام جذب، اساسی ترین مشکل را داریم چونکه فرآیند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست. باید با نگاهی جامع و کامل به فرآیند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم.
وی به چالش برگزاری آزمون های تخصصی فرهنگیان هم اشاره نمود و اضافه کرد: در این عرصه می توانستیم بدون چالش و دارای فرصت های زیادی باشیم.
وزیر آموزش و پرورش به عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامه های درسی دانش آموزان اشاره نمود و اضافه کرد: باید پژوهش های متقنی در این حوزه تهیه شود و باید بررسی کرد که از گذشته تابحال چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی بوجود آمده است.
وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود و اظهار داشت: همانطور که معلم در تربیت دانش آموزان، نقش اساسی دارد و مهم ترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان هم جزو مهمتربن عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد که بنده با همه مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم.

هر معلم یک سفیر برای کاهش صدمه های اجتماعی

کاظمی به مأموریت جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود و اظهار داشت: باید نظام مسائل دانشگاه فرهنگیان در نظام جذب و تربیت، ارتقای علمی و امکانات تهیه، تدوین و احصا شود.
وی بر جلوگیری از صدمه های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت تصریح کرد و اظهار داشت: معتقدم هر معلم می تواند یک سفیر توانمند برای جلوگیری از صدمه های اجتماعی باشد. دانشگاه فرهنگیان باید در این حوزه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از صدمه های اجتماعی را داشته باشد.
در ابتدای این نشست، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان با عرضه گزارشی به تشریح اقدامات، عملکرد و چالش های این دانشگاه پرداخت.


منبع:

1403/07/04
09:22:17
5.0 / 5
160
تگهای خبر: آموزش , اساتید , دانشجو , دانشجویان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است