سندی برای تحول، ۲۹

راهکارهای کلی و اجراهای سلیقه ای

راهکارهای کلی و اجراهای سلیقه ای

دانشگاه فارسی: یکی از انتقاداتی که کارشناسان نسبت به سند تحول مطرح می کنند این است که ساختار نگارش سند ساختار منسجم و دقیقی نیست و چشم اندازهایی همچون بحث عدالت آموزشی به خوبی انتخاب نشده اند.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر مدتی است که شورای عالی آموزش وپرورش درحال بازبینی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است. ترمیم و بازبینی در سند موضوعی است که در خود سند هم بر انجام آن تاکید گردیده است. شورای عالی آموزش وپرورش چندان درباب جزییات ترمیم سند مطلبی را اعلام نکرده است با اینحال دو فصل تحت عنوان شاخص ها و مدرسه صالح به سند تحول اضافه شده است. تعدادی از کارشناسان آموزشی و فعالان نظام تعلیم و تربیت از دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار مهر مطالبی را درباب ترمیم سند از طرف شورای عالی آموزش وپرورش بیان نمودند. مطالب زیر حاصل یکی از این گفت وگوهاست. فکر می کنید که ترمیم سند تحول چگونه پیش رفته است. - یک بحث درباب بیرون از سند تحول و ارتباط نهادهای دیگر خارج از آموزش وپرورش با سند تحول است؛ این که متن سند آیا می تواند بار تغییر و تحول را در نظام تعلیم و تربیت بوجود آورد یا خیر طبیعتاً وقتی ما می خواهیم سند تحول را منطبق با اعتقادات و ایدئولوژی خودمان نگارش نماییم باید یک نظام مفاهیمی را متناسب با اصول خودمان مطرح نماییم. امروز می بینیم متن سند منطبق با مفاهیم نظام مدرن است؛ و در بعضی نقاط سند تحول نتوانسته است زبان انقلاب اسلامی باشد یا معلمان و شاخص آموزشی را منطبق با اصول و اهداف انقلاب اسلامی تعریف کند. این همچون نقدهای برون ساختاری است.
- درباب نقدهای درون ساختاری، سند تحول یک سند استراتژیک است؛ اما معلم وقتی سند را مطالعه می کند دقیقاً متوجه نمی شود چه راهبردی را باید اتخاذ کند و یا چه راهبردی را در پیش نگیرد. ناظر به همین مساله مقام معظم رهبری در سال ۹۷ به مسئولان آموزش وپرورش دستور دادند مطالبات سند تحول را برای معلمان تشریح کنند. در قسمتی از سند به این مساله تاکید می کند که آموزش باید ۶ ساحتی باشد، درباب خیلی از مسائل همچون تربیت سیاسی، تربیت علمی و فناورانه حداقلی بوده است. نفس این که به سمت ترمیم سند تحول رفته ایم اتفاق خوبی است؛ این که دو فصل به سند تحول تحت عنوان فاکتورها و مدرسه صالح اضافه شده است اتفاق خوبی است. اما بواسطه کمبود مفاهیم همچنان خلاءهای اساسی پوشش داده نشده است.
معلم وقتی سند تحول را مطالعه می کند دقیقاً توجه نمی شود چه راهبردی را باید اتخاذ کند و یا چه راهبردی را در پیش نگیرد - دقیقاً چالش ما با بحث ترمیم سند تحول، همین بحث است که نقاط ضعف و خلاءهایش پوشش داده نشده است. برمبنای سند تحول مدرسه یک نهاد اجتماعی خواهد بود؛ در صورتیکه ما چنین جایگاهی برای معلمان و نظام آموزشی کشور قائل نیستیم. ضمن این که ساختار نگارش سند هم ساختار منسجم و دقیقی نیست؛ چشم اندازها به خوبی چشم انداز نیستند و راه حل ها نمی توانند به خوبی راه را نشان دهند. راهکارهای کلی و اجراهای سلیقه ای گاهی بجای نگارش خوب راه حل، هدف نوشته شده است؛ وقتی یک راه حل بصورت خیلی کلی بیان می شود مجری به سلیقه خود برای تحقق راه حل می کوشد. برای مثال در سند تحول بر استفاده از ظرفیت دیگر دانشگاه ها برای جذب معلم تاکید گردیده است اما میزان این جذب به نسبت فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های تربیت دبیر، نامشخص است. - شورای عالی ۲ فصل، هشتم و دهم را به سند اضافه کرده و به همین تغییر اکتفا نموده است. - همین طور یک تناقضی که وجود دارد این است که در سند تحول معلم با مربی مترادف است؛ در صورتیکه در جای دیگر سند مقرر است معلم جایگاه اجتماعی در جامعه داشته باشد. در سند تحول به مشارکت نهادهای غیر دولتی و نهادهای خصوصی اشاره شده است اما چگونگی مشارکت این مراکز نامشخص است. مشخص نیست سند تحول چه میزان از گسترش مدارس غیردولتی و نسبت آن با کل مدارس را مطلوب می داند. سند تحول بنیادین در بحث بین الملل حرفی ندارد. البته سند تحول برمبنای شریعت اسلام نگاشته شده که با اصول آموزشی به اصطلاح مدرن متفاوت می باشد. سند تحول مشخص نکرده است که با توجه به این تفاوت ماهوی، چگونه ما در برخورد با اسناد آموزشی همچون سند ۲۰۳۰ باید عمل نماییم.


منبع:

1403/06/04
13:29:45
5.0 / 5
252
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , دانشگاه , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است