اورهال نیروگاه های جهرم، آبادان و خرمشهر با قطعات ساخت دانش بنیان ها
دانشگاه فارسی: گروهی از مهندسان یکی از شرکت های دانش بنیان برای اورهال و تعمیر تجهیزات نیروگاهی که هم اکنون در کشور نصب هستند، قطعات یدکی را به تولید رساندند که هم اکنون نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، نیروگاه آبادان، یزد و خرمشهر با قطعات ساخت داخل اورهال می شوند.
علی احمدی راد، کارشناس مطالعه و توسعه این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این شرکت در دو بخش ساخت و تامین قطعات نیروگاهی و پایش وضعیت صنایع نیروگاهی، پتروشیمی و خودرو فعال گشته است، اظهار داشت: یکی از محصولات تولیدی این شرکت نازل گازوئیل به محفظه احتراق توربین گازی است.
وی، تولید قطعات یدکی انواع توربین های گاز «زیمنس»، «جنرال الکتریک» و «هیتاچی» موجود در ایران را از دستاوردهای این شرکت نام برد و اظهار نمود: باز طراحی و ساخت این قطعات در این شرکت صورت می گیرد. در گذشته این قطعات از طرف برخی شرکتها از خارج به کشور وارد می شدند و با عنایت به نیاز نیروگاه ها ما این قطعات را با استفاده از آلیاژهای فوق پیشرفته و با هزینه یک پنجم تا یک دهم بومی سازی کردیم.
احمدی راد افزود: تجهیزات نیروگاهی پس از حدود ۵ هزار ساعت کاری قابل استفاده نیستند و باید در اورهال و یا تعمیر دوره ای تعویض شوند. کارشناسان فنی درخواست خودرا برای تامین این قطعات برای ما ارسال می کنند و ما در این شرکت مبادرت به تولید قطعات مورد نیاز آنها می نماییم.
کارشناس این شرکت دانش بنیان، مهندسی معکوس و ساخت انواع قطعات یدکی تجهیزات دوار همچون توربین، کمپرسور و فن سانتریفوژ را از زمینه های تحقیقاتی این شرکت نام برد و اظهار نمود: ساخت و نصب انواع ابزار مخصوص نیروگاهی مانند ترنینگ دیوایس، برج تعمیرات اساسی روتور و تامین یا ساخت انواع قطعات تعمیرات اساسی توربین های گازی و بخار و همکاری و مشاوره صنعتی برای ارتقاء سیستم PM نیروگاه با روشهای فنی جدید CM از دیگر زمینه های فعالیت این شرکت به حساب می آید، ضمن آنکه ما موفق به تامین دستگاههای آنالایزر ارتعاشات، ویبرومتر و الاینمنت لیزری و تعمیرات اساسی و راه اندازی مجدد انواع تجهیزات دوار شدیم.
وی، طراحی و ساخت برج (سکوی) اورهال روتور را از دیگر خدمات این شرکت نام برد و درباب اهمیت این خدمت، توضیح داد: در زمان تعمیرات اساسی توربین های گازی، روتور به rotor shop منتقل و توسط جرثقیل سقفی بر روی مجموعه turning device قرار گرفته و سپس عمود می شود، سپس کلیه دیسک های توربین، اینرکیسینگ و دیسک های کمپرسور بصورت عمودی از روی روتور دمونتاژ می شود. در زمان عمود بودن روتور لازم است پرسنل تعمیرات در اطراف روتور و در ارتفاع های مختلف تا حدود ۱۰ متری به مدت چندین روز تردد کنند؛ ازاین رو جهت استقرار نفرات و تجهیزات لازم است سکوی مناسب و ایمن در اطراف روتور نصب شود که ما برای این منظور مبادرت به طراحی و ساخت برج اورهال روتور کردیم.
احمدی راد، حساسیت و قیمت بسیار بالای مجموعه روتور و پره ها را همچون دلیلهای فعالیت این شرکت در این عرصه عنوان نمود و اظهار داشت: گرانقیمت ترین و با اهمیت ترین جزء توربین ها، بخش روتور و پره ها است. حداقل شدن زمان تعمیرات اساسی، ایجاد محلی ایمن برای تردد پرسنل تعمیرات و نظارت و ایجاد مکانی برای قرار دادن ابزارهای مخصوص و عمومی تعمیرات از دیگر دلیلهای توسعه سکوهای اورهال در کشور بوده است.
این کارشناس مطالعه و توسعه این شرکت، درباب کاربردی شدن قطعات ساخته شده در این شرکت، تصریح کرد: هم اکنون نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، نیروگاه آبادان، یزد، خرمشهر و برخی دیگر از نیروگاه ها از قطعات تولیدی این شرکت بهره مند شده اند.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب