با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شد؛

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای نظام تعلیم و تربیت

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای نظام تعلیم و تربیت

به گزارش دانشگاه فارسی، نمایندگان ستادهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، به مباحث پیرامون نظام تعلیم و تربیت در کشور پرداختند.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، مناظره نمایندگان کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عصر یکشنبه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید. در این مناظره موضوع هایی همچون رتبه بندی معلمان، سند تحول و استخدام معلمان عنوان شد. البته سید محمد بطحائی وزیر اسبق آموزش و پرورش که نماینده مسعود پزشکیان بود، در این مناظره حضور پیدا نکرده و فردی را هم جایگزین خود معرفی نکرده بود. سند تحول بنیادین و ارتقای کیفیت مدارس دولتی سید بابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف در این برنامه با اشاره به اینکه در کل موافق مدارس سمپات هستیم؛ اظهار داشت: تنوع مدارس باید کاهش پیدا کند. واگذاری باید توجه به مدارس دولتی و ارتقای کیفیت مدارس دولتی مورد توجه جدی قرار گیرد. باید نیاز کشور به مدارس سمپاد رعایت شود در حالیکه هم اکنون بیش از حد مورد نیاز ما شاهد مدارس غیرانتفاعی و مدارس سمپاد هستیم. محمود حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه هایی برای اجرای سند تحول دارید اظهار داشت: در ده سال گذشته نه وزیر را در آموزش و پرورش شاهد بودیم. در قدم اول جناب دکتر پورمحمدی ثبات را به آموزش و پرورش باز می گرداند و از قوی ترین نیروهای خویش را بعنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب خواهد نمود. البته آقای پورمحمدی به این مساله توجه دارند تا مدیرانی را انتخاب نماید که مهارت ارتباط قوی با مجموعه خویش را داشته باشد. عباسعلی زارعی نماینده سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سؤال که داوطلب شما چه برنامه ای برای کاهش فاصله کیفیت مدارس دولتی و مدارس غیرانتفاعی دارد اظهار داشت: متأسفانه در شرایطی هستیم که خیلی از دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل می شوند. اقدامات متفاوتی برای جبران این وضعیت باید صورت گیرد. ما باید به معلمان به صورت ویژه دقت نماییم. هم باید اقداماتی را انجام دهیم که منزلت معلمان حفظ شود و هم به زیرساخت های آموزش و پرورش دقت نماییم. زارعی با اشاره به اینکه دوره توانمندسازی معلمان خصوصاً معلمان دولتی را باید به شکل جدی پیگیری نماییم اظهار داشت: این دوره ها باید به شکل کارگاهی برگزار گردد همینطور خانواده ها باید در امر تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند تا کارآمدی مدرسه افزایش یابد. باید به شوراهای مدارس به شکل جدی دقت نماییم. امروزه مدارس دولتی شوراهای دانش آموزی دارند اما چندان به این شوراها توجه نمی گردد. نماینده قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: تمام مواردی که منجر به دریافت هزینه اضافی برای خانواده ها می شود در دولت آقای قاضی زاده هاشمی برطرف می شود. سیاست هایی که به تشویق و ارتقای علاقه مندی های دانش آموزان کمک می کند؛ در دولت آقای قاضی زاده پیگیری خواهد شد. وی ضمن اشاره به تعلل در اجرای سند تحول اظهار داشت: این تعلل ها و نوشتن چند باره تبصره ها برای اجرای سند تحول منجر به این مساله شد که رهبر معظم انقلاب این تذکر جدی را به دولت شهید رئیسی بدهند که ما فقط یک سند داریم و تلاش دولت باید این باشد که تمام ابعاد همین یک سند اجرایی شود. اختلاف مدارس دولتی و خصوصی مزیت هایی دارد عباس رمضانی نماینده علیرضا زاکانی در مورد مدارس دولتی و خصوصی اظهار داشت: نخبه یابی و نخبه پروری همچون اهداف روش های جدید منتورینگ در مدرسه داری است. البته ما هم چاره ای جز این نداریم اما نباید به این دقت کنیم که وجود اختلاف بین مدارس دولتی و غیر دولتی مزایایی هم دارد. از نظر آقای زاکانی مدارس دولتی باید آنچنان قوی شوند که همانطور که مردم به مدار دانشگاه های دولتی رغبت بیشتری دارند؛ به مدارس دولتی بیشتر توجه نمایند. اگر مدارس غیردولتی ما آمدند و بهترین امکانات را هم عرضه کردند؛ مدارس دولتی مثل دانشگاه صنعتی شریف داشته باشیم که مردم ترجیحشان این باشد که فرزند خویش را به مدرسه دولتی بفرستند. وی بر ضرورت ارتقای کیفیت کتب درسی هم اشاره نمود و اظهار داشت: کتب درسی باید به سمت الکترونیکی شدن هم پیش بروند. ای کاش آقای بطحائی پاسخگوی عملکرد خود بودند محمد مهدی کاظمی نماینده جلیلی هم در این مناظره اظهار داشت: یکی از مسائل مهم ما در نظام تعلیم و تربیت اجرای سند تحول است. متأسفانه در دهه ۹۰ شاهد بلاتکلیفی و عدم اجرای سند تحول بودیم. ای کاش نماینده آقای پزشکیان حضور داشت و به این مساله پاسخ می داد که چرا سند تحول در دهه ۹۰ اجرایی نشده و به اسناد غربی همچون سند ۲۰۳۰ توجه شد. آقای پزشکیان هم در مناظره اول خود بر خصوصی سازی مدارس تاکید نمودند برگزار شد و البته در مناظره دوم به ارتقای کیفیت مدارس دولتی هم اشاره ای کردند همین مساله نشان داده است رویکرد آقایان برنامه دقیقی برای نظام تعلیم و تربیت ندارند. کاظمی با اشاره به اینکه نظام پاداش و عرضه خدمات به فرهنگیان همچون موضوعات مهم در سند تحول است؛ اظهار داشت: از نظر آقای جلیلی مدرسه یک سلول برای جهش کشور است و طبیعتاً معیشت و منزلت معلم از موضوعات اساسی است که باید به آن پرداخته شود و آقای جلیلی هم همواره بر این مساله تاکید نمودند. وی ضمن اشاره به این که رتبه بندی در دولت شهید رئیسی اجرا شد؛ اظهار داشت: البته ما در دولت آینده باید به فکر بازبینی آیین نامه آن و ارتقای وضع معیشت و منزلت معلم باشیم که در دولت جلیلی به آن توجه ویژه داریم. هاشمی نکو نماینده قالیباف با اشاره به اینکه اجرای سند تحول نیازمند همکاری دیگر دستگاه هاست اظهار داشت: دیدگاه آقای روحانی در دولت پیشین واگذاری مدارس دولتی بود و اگر مجلس در برنامه ششم مانع این مسأله نمی شد؛ ۷۰ درصد مدارس غیر دولتی می شدند. نماینده قالیباف اظهار داشت: در دولت آقای روحانی در دانشگاه فرهنگیان، جذب دانشجو معلم بشدت کاسته شده بود و در صندوق ذخیره فرهنگیان، شاهد اختلاس هشت هزار میلیاردی بودیم. آقای بطحائی باید امروز در جلسه حضور پیدا می کرد و پاسخگوی عملکرد خود بود. حدادی نماینده پورمحمدی هم با اشاره به اینکه تقویت مدارس دولتی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است؛ اظهار داشت: اگر جناب آقای دکتر پورمحمدی به ریاست جمهوری برگزیده شوند؛ با استفاده از تجربه های پیشینی امکان سنجی خواهد شد که مدرسه و مدیر مدرسه تا چه حد می توانند استقلال داشته باشند. خصوصاً در موضوعات اقتصادی این مورد مورد توجه قرار خواهد گرفت که مدارس تا چه حد می توانند درآمدزایی داشته باشند و مشکلات مالی خویش را حل کنند. وی با تکیه بر این که دادن اختیار بیشتر به مدارس دولتی ضروری می باشد، اظهار داشت: در دولت دکتر پورمحمدی به این مسأله توجه خواهد شد. همینطور از ظرفیت اولیای دانش آموزان برای ارتقای کیفیت و استقلال مدارس استفاده خواهد شد. وی ضمن اشاره به این مساله که هوش با استعداد متفاوت می باشد اظهار داشت: نمی توان انتظار داشت که همه مدارس دولتی همچون مدارس سمپاد عمل کنند. در همه مدارس دولتی به استعدادها توجه خواهد شد اما طبیعی است که مدارسی هم برای دانش آموزان با هوش بالا در نظر گرفته شود. دانشگاه فرهنگیان و استخدام معلمان عباس رمضانی نماینده زاکانی در مورد نحوه جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دوم خردادی ها همواره تلاش داشتند که راه های ورودی متفاوتی را برای استخدام معلم داشته باشند. آنها در تلاش بودند تا ظرفیت دانشگاه تربیت معلم را به صفر برسانند. در دوره آقای روحانی بحث استخدام معلم از راه آزمون استخدامی بلای جان آموزش و پرورش شد. وی با اشاره به اینکه یک معلم باید پیش از آغاز به کار در کلاس درس جامع پذیر شده باشد اظهار داشت: این جامعه پذیری هم نمی تواند در یک دوره یک ساله پودمانی صورت گیرد. آقای رئیسی یک طرح جدیدی را پیش گرفتند که اگر فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها بتوانند در یک آزمون با هم رقابت کنند؛ برگزیدگان در این آزمون استخدامی در یک دوره ۲ ساله در دانشگاه فرهنگیان شرکت نمایند. این مساله ای بود که قبل از شهید رئیسی مورد غفلت دیگر دولت ها قرار گرفته بود. محمدمهدی کاظمی نماینده جلیلی در پاسخ به این سؤال که دولت شما چه برنامه ای برای جذب معلم دارد اظهار داشت: طبیعی است که تنها راه مطلوب برای جذب معلم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است. اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان هاشمی نکو نماینده قالیباف در مورد وضع معیشتی فرهنگیان و قانون رتبه بندی معلمان اظهار داشت: رتبه بندی در دولت روحانی آنچنان با بودجه کمی روبرو شده بود که اگر رتبه بندی در دولت روحانی اجرا می شد باعث شرمندگی دولت می شد. در دولت شهید رئیسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بابت رتبه بندی پرداخت گردید و تابحال هم خوشبختانه این قانون اجرا می شود. واقعاً باید به دولت شهید رئیسی درود فرستاد. هاشمی نکو با اشاره به اینکه اجرای رتبه بندی با اشکالاتی مواجه می باشد، اظهار داشت: باید این موانع در رتبه بندی برطرف شود. وزیر پیشین این مورد را مطرح کرده بود که به همه معلمان رتبه یک را بدهیم و در فرصت مناسب رتبه هر معلم به وی داده شود. اما در دولت، دوستان عجله داشتند تا رتبه بندی به صورت کامل ولو ناقص اجرایی شود. هاشمی نکو با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش باید بیشتر از ۲۰ درصد بودجه دولت باشد؛ اظهار داشت: امکان دارد این رشد بودجه در یک سال محقق نشود اما اساسا ما افزایش بودجه آموزش و پرورش را در نظر داریم. وی در مورد افزایش بهره وری در نظام آموزشی هم اظهار داشت: هم فضا و هم امکانات باید مورد توجه باشد تا بهره وری نظام تعلیم و تربیت افزایش پیدا کند. در همین شهر های بزرگ کشور شاهد بلااستفاده ماندن امکانات آموزشی هستیم. حدادی نماینده پورمحمدی با اشاره به اینکه خیلی از معلمان از مدارک بالایی برخوردار می باشند اظهار داشت: باید بتوانیم از ظرفیت معلمان بیشتر بهره مند شویم. همینطور باید صندوق ذخیره فرهنگیان برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان اقداماتی انجام دهد. به جهت اینکه صندوق بتواند عملکرد بهتری داشته باشد باید انتصاب مدیران بهتر باشد. مدیران صندوق ذخیره به علت این که این صندوق سودآوری بالایی دارد؛ چندان به کیفیت و عملکرد خود توجهی ندارند. در حالیکه ما معتقدیم صندوق ذخیره می تواند خیلی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند. زارعی هم در تشریح برنامه های دکتر قاضی زاده هاشمی برای صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: سال هاست معلمان و بازنشستگان نتوانستند از مزیت های صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده نمایند. معلم اگر در صندوق مالکیت دارد پس صاحب شرکت است و باید در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های صندوق دخیل باشد. در دولت آقای قاضی زاده هاشمی ارزش مالکانه به صورت ۱۰۰ درصدی محقق خواهد گردید. حسابرسی های مالی با استانداردهای دقیق و با حفظ استقلال صندوق صورت خواهد گرفت. نماینده قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: متولیان فعلی در صندوق ذخیره فرهنگیان باید بازبینی هایی در اداره صندوق داشته باشند. باید اصلاح ساختاری در صندوق صورت بگیرد تا سودآوری صندوق به حداکثر برسد. همینطور تنوع بخشی به پرتفوی صندوق باید مورد توجه باشد.

1403/04/05
19:12:46
5.0 / 5
481
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , پزشك , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور
پلت فرم یادگیری از راه دور که امکان تحصیل در رشته های مختلف را بصورت آنلاین فراهم می آورد

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است