صحرایی:
اولین آئین نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب گردید
به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: پس از ۱۲ سال نخستین آئین نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آئین نامه توسعه و تقویت مهارت های دانش آموزان در هیأت دولت تصویب گردید.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، در سخنان قبل از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا بخصوص شهیدان مطهری، رجایی و باهنر، پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش آموز شهید و دانش آموزان شهید غزه عنوان کرد: معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد. وی با تشریح عملکرد آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش در دوره جدید تلاش کرده است با تشکیل حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همسویی و جلب مشارکت همه دستگاههای تأثیرگذار در تعلیم و تربیت، امر مهم تربیت فرزندان این سرزمین را دنبال کند که یکی از سر حلقه های این اتحاد ائمه جمعه و جماعت هستند که به مثابه پیران و پدران مردم در دیار خود می توانند یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند. وزیر آموزش و پرورش افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه گذاری می کند و مبنای آن نظریه تعلیم و تربیت دینی و بومی است و بنابراین است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد و پارسال بر سند تحول بنیادین تمرکز کردیم. صحرایی خاطرنشان کرد: در آینده بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقداماتی که این سند خواسته، آموزش و پرورش کشور را اداره می نماییم و برای آن نقشه راه طراحی نموده ایم که مطابق آن پیش خواهیم رفت. وی با اشاره به اینکه کار مهم دیگری که در آموزش و پرورش ظرف یک سال قبل انجام شد، اصلاح فرایند جذب معلم بود، اضافه کرد: معلم با جایگاه رفیع و عظیم خود باید با دقت، صحت و خردمندانه انتخاب شود؛ وی باید فردی باشد که ما در واگذاری امانت های خود به او اطمینان کامل حاصل نماییم. ازاین رو در سالی که گذشت تاریخی ترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی سابقه است چون که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارت خانه است. وزیر آموزش و پرورش همینطور اظهار داشت: معلمان ویژه ای را انتخاب کردیم و تلاش شد گزینش را بسیار دقیق پیاده نماییم. سعی کردیم معلمانی را انتخاب نماییم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند. صحرایی با یادآوری این که فرزندان این سرزمین ۳۰ سال در دستان معلمان هستند، عنوان کرد: هر معلمی به صورت متوسط در طول خدمت خود هزار دانش آموز را تربیت می کند و جریان تربیتی یک جریان پیوسته و مستمر است؛ ازاین رو معلم کارمند نیست و انتخاب او باید با دقت ویژه اتفاق می افتاد که چنین شد. وی افزود: بُعد دیگر کار اینست که دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد، البته وضعیت آن با وضع مطلوب فاصله فراوانی دارد. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ بیشتر از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش و پرورش داده شد، دانشگاه فرهنگیان بازهم افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای نخستین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصیش را برگزار کرد. صحرایی خاطرنشان کرد: برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان بیشتر از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم، این نشان داده است معلمی چقدر مورد توجه مردم است. کنکور اختصاصی و نظام جذب استاد اختصاصی دارد و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایه گذاری شده است. وی با اشاره به اینکه کار مهم دیگر ما پارسال تقویت بیشتر از پیش معاونت پرورشی بود، اظهار داشت: ما برای هر مدرسه به یک مربی پرورشی نیاز داریم که تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور مربی و معاون پرورشی نداشتند؛ امروز آزمون استخدامی جذب مربی پرورشی و تربیت بدنی و مشاور در سرتاسر کشور برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید، ۴۰۰ هزار نفر از علاقه مندان با یکدیگر رقابت کردند که ۱۹ هزار نفر از آنها در این رشته جذب می شوند. وی افزود: در امور پرورشی کارهای بزرگی انجام شد، نخستین اقدام طرحی به نام «امید، ایمان، خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت» که همه کلمات آن برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است طراحی شد و بر اساس آن سامانه هایی بوجود آمد و فعالیتهای پرورشی گسترده در سرتاسر کشور انجام گرفت. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بیشتر از هشت میلیون دانش آموز در این طرح فراگیر شرکت نمودند و بیشتر از هشت هزار گروه سرود در کشور شکل گرفت، بیشتر از ۱۳.۵ میلیون نفر روز اردوی راهیان پیشرفت، راهیان نور، زیارت اولی ها و سایر اردوها برگزار کردیم که سال جاری هم نهضت اردویی را دنبال می نماییم. صحرایی با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف سال قبل تاریخی بود، اضافه کرد: ۴۴۰ هزار دانش آموز در بیشتر از ۲۸۰۰ مدرسه معتکف شدند و دشمنان که گفته بودند نسل جدید همانند نسل گذشته نیستند را ناامید کردند. وی افزود: ۱۲۷ درصد رشد معتکفین در بین دانش آموزان را داشتیم، در ماه مبارک رمضان محفل های قرآنی دانش آموزی شکوه پیوسته ای داشت، ۲۰ هزار محفل در ماه مبارک رمضان برگزار و از خادمان و قهرمانان قرآنی تجلیل شد. جشن های تکلیف برگزار و باشگاه قله های فرهنگی و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت که نشان از عزم این کانون جهت تحول در امور پرورشی و تربیتی است. وزیر آموزش و پرورش با تشریح اقدامات انجام شده برای تقویت مدارس دولتی، عنوان کرد: قانون برای آنها تدوین شده و پیوسته به دنبال اصلاح وضع آنها هستیم؛ قانون مدارس غیردولتی توسط مجلس اصلاح گردید، مهدهای کودک در سرتاسر کشور ساماندهی و پس از ۱۲ سال نخستین آیین نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آیین نامه توسعه و تقویت مهارت های دانش آموزان از هیأت دولت بیرون آمد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب