گزارش دانشگاه فارسی؛
در جلسه نمایندگان تشکل های فرهنگیان با صحرایی چه گذشت؟
به گزارش دانشگاه فارسی، نمایندگان تشکل های فرهنگیان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش از مهم ترین چالش ها و دغدغه های خود در مسائل نظام آموزشی سخن گفتند.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر؛ وزارت آموزش و پرورش علاوه بر تشکل های دانش آموزی خود؛ یعنی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی تشکل های دیگری را هم به صورت مستقل و نیمه مستقل در کنار خود می بیند که عمده آنها با مشارکت معلمان تشکیل شده است. در خیلی از موارد تشکل های فرهنگیان راهکارهای کارشناسی زیادی را برای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت عرضه کرده و بازخورد اقدامات معاونت ها و سازمان های آموزش و پرورش در کف مدارس را به اطلاع مسؤلان نظام آموزشی می رسانند. در همین زمینه نمایندگان تشکل های فرهنگیان با رضامراد صحرایی دیدار و از چالش های نظام آموزشی و چاره هایی که به نظر تشکلشان قابل پیگیری است؛ گفتند. نماینده جمعیت اسلامی فرهنگیان در این برنامه اجرای رتبه بندی از جانب این دولت را قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: تلاش می نماییم در تشکل ها برای اجرای رتبه بندی و تحقق انتظاراتی که از خودمان و از آموزش و پرورش داریم؛ تلاش نماییم. انتخابات هم بزرگترین پشتوانه هر ملت و هر نظام مثل نظام جمهوری اسلامی است و دشمن هم بنابراین می خواهد نظام اسلامی این رای مردم را نداشته باشد. انتخابات را ذبح کردن یعنی اختیار مردم را سلب کردن و دشمن از این مورد استفاده می نماید. وی با بابیان این که معاونت پرورشی و اجزای آن مثل اتحادیه های انجمن های اسلامی دانش آموزان یا انجمن اولیا و مربیان ظرفیتهای عظیمی است که باید از آنها استفاده کنیم؛ اظهار داشت: در انتخابات هم احزاب و گروه ها باید مورد حمایت باشند. انتخابات محل پاسداشت حزب است. در همه دولت ها که مدیران اجرایی هستند؛ مدیران موفق سابقه کار تشکیلاتی داشته و دارند. توانمند سازی معلمان جدی گرفته شود نماینده شبکه معلمان ایران (شما) در این نشست اظهار داشت: ما در شبکه معلمان علاوه بر چهار مرکز دانشگاه فرهنگیان، بعد از شهادت خانم فائزه رحیمی دانشجو معلم ورودی سال ۱۴۰۰ یک قرارگاه فرهنگی و جهادی را هم در دانشگاه فرهنگیان ایجاد کردیم؛ درخواست ما اینست که در توانمندسازی معلمان و آموزش های ضمن خدمت که مخصوصاً برای معلمان استخدام شده از راه آزمون های ورودی (پذیرفته شدگان ماده ۲۸) لازم است؛ حتما حضور در دوره ها جدی گرفته شود. مورد بعدی هم انتخابات است ما هم از هیچ کاندیدی حمایت نکرده ایم ولی برای انتخابات تلاش می نماییم. وی ضمن اشاره به ضرورت گفتمان سیاسی و اجتماعی در دانشگاه ها اظهار داشت: می خواهیم در دانشگاه فرهنگیان کرسی های آزاد اندیشی با حضور همه نظرات سیاسی و اجتماعی برگزار نماییم. برخلاف نظر وزیر، بدنه آموزش و پرورش همچنان مرکز گرا است نماینده سازمان معلمان ایران هم در این برنامه با طرح این سوال که آیا آموزش و پرورش همچنان روی ریل توسعه و کارآمدی است؛ اظهار داشت: آیا آموزش و پرورش در راه ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی موفق بوده است؟ وی با اشاره به اینکه پاسخ به خیلی از این دست پرسش ها منفی است؛ اظهار داشت: ریشه این ناکارآمدی ها به مدیریت ها بر می گردد. رویکردها و سیاست ها به طور عمده ستاد محور، دستورالعمل محور و گاهی امنیتی است. شما با برگزاری این جلسه تشکل ها را فرصت را قدر دانستید و به تشکل ها بها دادید اما در بدنه آموزش و پرورش این حضور گروه ها را فرصت نمی دانند. امیدواریم جای کنشگران و محققان در چنین جلساتی باشد نه در کمیته ها و جلسات حراستی یا خدایی نکرده در زندان و بازدداشت ها.
بیشتر دانش آموزان از تاثیر امتحانات نهایی بر نتیجه ورود به دانشگاه و از این که چند بار فرصت آزمون دارند راضی اند و فقط از برخی تدابیر ضعیف در برگزاری امتحانات نهایی نگران هستند. نماینده سازمان معلمان ایران اظهار داشت: تشکل ها باید با هویت مشخص خود حاضر باشند تا بتوانیم با هم گفت و گو نماییم، همه تشکل ها معتقدند برای حل مشکلات نظام آموزشی بودجه آموزش و پرورش باید افزایش پیدا کند. صدا و سیما بودجه سه برابر می شود؛ ولی بودجه آموزش و پرورش تغییری نمی نماید. صندوق ذخیره فرهنگیان سه مشکل ماهیتی مشارکتی و مدیریتی دارد وی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان سه مشکل ماهیتی مشارکتی و مدیریتی دارد؛ اظهار داشت: ماهیت صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل عدم تدوین اساسنامه نامشخص است؛ مدیریت صندوق ذخیره غیرشفاف و دارای اشکالات ساختاری است و صندوق از عدم مشارکت معلمان و صاحبان سهام خود هم رنج می برد. نماینده مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هم در این نشست با اشاره به اینکه مساله اساسی ما اعتبار و ارزش آموزش و پرورش است؛ اظهار داشت: مخاطب آموزش و پرورش نه فقط دانش آموزان که حدود ۵۰ میلیون نفر است. باید به اندازه اهمیت وزارت آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت اثر بخشی لازم را هم در جامعه داشته باشد. آموزش و پرورش نباید حیاط خلوت نمایندگان مجلس باشد وی با اشاره به اینکه گفتمان دهه هشتادی ها با گفتمان گذشته متفاوت است؛ اظهار داشت: باید به این نسل جدید و رفتارهای آن توجه کارشناسی شود؛ نباید کارشناسان آموزشی با رابطه انتخاب شوند؛ آموزش و پرورش نباید حیاط خلوت نمایندگان مجلس باشد. پست های تخصصی و کارشناسی با تغییر دولت عوض نشوند. یک معلم شیمی نماینده دیگر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بود که اظهار داشت: بیشتر دانش آموزان از تاثیر امتحانات نهایی بر نتیجه ورود به دانشگاه راضی هستند؛ آنان از این که چند بار فرصت آزمون برای ورود به دانشگاه را دارند راضی هستند فقط از برخی ناهماهنگی ها و تدابیر ضعیف در برگزاری امتحانات نهایی نگران هستند. نماینده کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر هم در این نشست گزارشی از مجموعه اقدامات مجموعه خود برای تأمین نیازهای معیشتی فرهنگیان ارائه نمود. معلم چهل ساله نباید در آموزش و پرورش جذب شود نماینده کانون تربیت اسلامی هم در این نشست از استخدام معلمان با آزمون استخدامی انتقاد نمود و اظهار داشت: معلم چهل ساله نباید در آموزش و پرورش جذب شود. باید مراکز دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم بیشتر شود. وی ضمن اشاره به این که پرداخت به نیروهای حق التدریس و پرداخت پاداش خدمت فرهنگیان باید مورد توجه قرار گیرد؛ اظهار داشت: نباید همه انتقادات را متوجه این دولت کرد. چه کسی سند تحول را معطل گذاشت. چه کسانی صندوق ذخیره فرهنگیان را به آن روز انداختند. سند تحول امروز در کف مدرسه نیست که انتظار داشته باشیم مدرسه مهم باشد. اجرای این سند چندین سال معطل مانده بوده است. نماینده جمعیت معلمان جهادی هم در این مراسم اظهار داشت: این که همه تشکل ها با همه سلایق سیاسی و اجتماعی اینجا صحبت کنند مبحث خوبی است. باید از وزیر آموزش و پرورش قدردانی نمود که نگاه وزارت خانه را از ستاد به مدرسه تغییر داده است. تشکل های فرهنگیان تلاش کنند کمیسیون آموزش و پرورش مجلس را در اختیار بگیرند وی با اشاره به اینکه شخص وزیر هدفش را تمرکز زدایی گذاشته ولی چرا باید معاون وزیر صدها دستورالعمل به استان ها بدهد؛ اظهار داشت: چرا اختیار برخی امور استانی را به مسؤلان استان ها واگذار نمی نماییم. نماینده جمعیت معلمان جهادی با طرح این سوال که چرا تشکل های فرهنگیان تلاش نمی کنند کمیسیون آموزش و پرورش مجلس را در اختیار بگیرند؛ اظهار داشت: ما در همه ادوار مجلس، نماینده ای از فرهنگیان داشتیم ولی این افراد به جای حضور در کمیسیون آموزش مجلس، ترجیح دادند عضو کمیسیون هایی مثل کمیسیون انرژی مجلس شوند. همینطور نماینده فرهنگیان جوان هم در این جلسه خطاب به صحرایی اظهار داشت: سوال ما اینست که آیا بعد از رفتن شما از دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه فرهنگیان همچنان بر همان مسیر حرکت می کند؟ در مجموعه وزارت آموزش و پرورش هم در ابتدا شاهد جوان گرایی بودیم اما مدتی است می بینیم توجه به جوان روندی سینوسی به خود گرفته است. این معلم جوان تصریح کرد: ما باید کنشگر باشیم نه واکنشگر؛ ما نباید شاهد تعلل باشیم. در مجموع باید بگوییم میزان موفقیت آموزش و پرورش در تمام اعصارش این بوده که توانسته است مسئله خویش را تبدیل به مسئله اجتماعی کند و ما هم باید موضوعات خویش را با عنایت به جامعه و قشر جوان حل نماییم. کدام یک از انتقادات مطرح شده؛ مشکل جدید آموزش و پرورش است؟ بعد از صحبت های نمایندگان تشکل های فرهنگیان، رضا مراد صحرایی در سخنانی با اشاره به اینکه وقتی نقد می نماییم هم باید هر چه حقیقت است نشان دهیم؛ اظهار داشت: من ۳۳ سال است که معلم هستم و از دانشسرای تربیت معلم هم مدرکم را گرفته ام. نظام آموزش و پرورش واقعاً نمره زیر پانزده نگرفته است. اما حیرت آور است که تاثیر آن پنج نمره، بسیار گران بار تر از آن پانزده نمره بوده است. صحرایی ضمن اشاره به این که خیلی از شما تجربه زیادتری از من دارید و برخی هم هم سن و سال فرزند من هستید؛ اظهار داشت: واقعاً کدام مشکل ما جدید است؟ همه مشکلات و چالش های ما از قدیم بوده است. ما در اسناد تاریخی داریم که در سال ۱۳۲۰ نظام آموزشی کشور با مشکل کمبود معلم و اصرار بر به کار گماردن سریع محصلان تربیت معلم از همان زمان وجود داشته است. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: از خودم و شما می خواهم دنبال راهکارهای نخ نما شده نرویم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب