اختصاص ۱۹ درصد از بازار نانو به ۴ شرکت فناور
به گزارش دانشگاه فارسی، در حالیکه تنها ۴ شرکت فعال در حوزه نانو توانسته اند حجم فروش بیشتر از هزار میلیارد تومان را برای خود ایجاد کنند ولی این تعداد شرکت توانسته اند ۱۹ درصد سهم بازار را از آن خود کنند.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، با رسوخ فناوری نانو در بخش های صنعتی، بازار این محصولات رو به گسترش رفت به شکلی که هم اکنون ۳۸۵ شرکت فعال در عرصه نانو فعال شده و تعدادی از آنها توانسته اند گردش مالی بیش از هزار میلیارد را برای خود رقم زنند.
طبق آمارها از تعداد ۳۸۵ شرکت فعال در عرصه نانو فناور ۴ شرکت دارای حجم فروش بالای هزار میلیارد تومان هستند که این محصولات توانسته اند ۱۹ درصد از کل بازار را به خود اختصاص دهند. همین طور ۶۵ شرکت دارای حجم فروش بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان هستند که ۶۶ درصد سهم بازار را دریافت کرده اند. اطلاعات بیشتر در جدول ذیل آمده است:
تعداد شرکتها حجم فروش سهم کل بازار ۴ بالای هزار میلیارد تومان ۱۹ درصد ۶۵ بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ ۶۶ درصد ۱۱۸ بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان ۱۴ درصد ۱۹۸ شرکت تا ۱۰ میلیارد تومان یک درصد از نظر تفکیک استانی هم استان تهران با سهم ۶۴.۴ درصدی و با حجم فروش ۱۳۹ هزار و ۸۷۰ میلیاردریال در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن استان اصفهان با سهم ۱۲.۶ درصدی قرار گرفته است:
برمبنای آمارها در عرصه ساخت و ساز به سبب وجود شرکت های بیشتر(۷۴ شرکت) حجم فروش و صادرات و همین طور رقابت بیش از سایر حوزه ها است. الکترونیک و اپتیک-فوتونیک هم سهم بالایی از بازار محصولات نانوی ایران را دارد ولی فقط پنج شرکت در این زمینه فعال می باشند.
در صنعت خودرو و نفت و گاز با وجود حجم فروش بالا، میزان صادرات اندک است. همین طور دو حوزه رنگ و پوشش و نساجی جز حوزه های با حجم صادرات نسبتا بالا هستند و کمترین شرکتها در عرصه های الکترونیک-اپتیک، کشاورزی و آب و محیط زیست هستند.
بیشترین تعداد شرکتها هم بعد از صنعت ساخت و ساز در عرصه خدمات، تجهیزات و دارو و سلامت فعالیت دارند. بعد از آن خدمات با حضور ۴۶ شرکت و تجهیزات با حضور ۳۴ شرکت حضور دارند. نساجی و لوازم خانگی هر کدام با ۲۴ شرکت، رنگ و پوشش و خودرو هر کدام با ۲۳ شرکت، پلیمر با ۲۱ شرکت و نانو مواد با ۲۰ شرکت در رده های بعدی این دسته بندی قرار دارند.
دو حوزه نیرو و انرژی های تجدیدپذیر و آموزش که صادرات نداشتند در نمودار نیامده اند.
بازار محصولات نانو به تفکیک فناوری های مورد استفاده
منظور از آنالیز و شناسایی، فناوری به کار رفته در ساخت تجهیزات آنالیز و شناسایی نانومواد و محصولات نانویی است که انواع روش های نوری، طیف سنجی، جداسازی و غیره در این دسته قرار می گیرند. نانوکلوئید شامل انواع محلول و اسپری حاوی نانو ذرات در فرم کلوئیدی هستند که در موادی چون شوینده های نانو، محلول و اسپری ضدعفونی کننده یا آب گریزکننده سطوح، پوشش های شفاف پایه آب به کار می روند. منظور از کیت تشخیص هم فناوری های مورد استفاده برای تولید تست های تشخیص فوری انواع هورمون ها، مواد مخدر از نمونه های خونی و ادراری است.
در عرصه نانوپوشش ها، بیش از ۹۷ درصد بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ مربوط به فناوری رسوب دهی فیزیکی بخار(PVD) است و سایر فناوری های پوشش دهی در مجموع زیر سه درصد از بازار سهم دارند.
سهم بازارهای مربوط به پوشش دهی با فناوری رسوب دهی به این شرح است:
تزئینی با سهم ۷۶.۴ درصد بازار
بازتابنده با سهم ۱۸.۷ درصد بازار
مقاومت به خوردگی با ۲.۷ درصد بازار
مقاومت به سایش با سهم ۱.۲ درصد بازار
کل حجم بازار نانو پوشش ها ۱۷۲۹۲۳ میلیاردریال است که سهم هر یک از فناوری های وابسته به آن به این شرح است:
فناوری سهم بازار رسوب دهی فیزیکی بخار ۹۷.۳ درصد پوشش تبدیلی ۱.۰ درصد پوشش نانو ذرات(اسپری محلول) ۰.۹ درصد آندایز کردن ۰.۴ درصد سایر ۰.۴ درصد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب