لطیفی مطرح كرد؛
اجرای آزمایشی کتابهای درسی نوپدید
به گزارش دانشگاه فارسی، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: سازمان مصمم است تألیف آثار نونگاشت در سطح کشوری تا جایی که ممکنست بدون اجرای آزمایشی، نشر سراسری نداشته باشد.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، علی لطیفی با اشاره به فراز و نشیب های تولید کتاب های درسی، اظهار داشت: آن چیزی که برای ما در سازمان پژوهش مهم می باشد، فارغ از ارزیابی، برآیند و نتیجه ای است که از کتاب درسی کسب می نماییم، فرایندی که این کتاب در آن تولید می شود، یکی از بهترین فرایندهای سازمان می باشد. رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: پروسه مدنظر ما بدین معنا است که در مرحله اول گفت وگوهای خوبی نسبت به اصل چارچوب کتاب انجام شده است و در مرحله دوم، درس به درس پس از هر نگارش، کتاب در یک شورای برنامه ریزی مناسب و متقن بررسی شده و برمبنای فرایندی که همکاران پیش بینی کردند و با کمک دبیرخانه، متن آن به برخی از مدارس و کلاس ها ارائه می شود و بازخوردهایی دریافت می شود که این امر اتفاق بسیار مبارکی است. وی با اشاره به اینکه جامع نگر بودن پروسه تألیف کتاب درسی به مفهوم پایان پژوهش و بسته شدن تغییرات نیست، اشاره کرد: نقد و بررسی کتاب های درسی موضوعی متفاوت از پروسه تولید آنست. باید بپذیریم کار کتاب درسی و تألیف یک متن درسی، کار بسیار دشواری است. تلاش همکاران، گروههای درسی و دبیران سراسر کشور در تألیف کتاب های درسی فراتر از آن چیزی است که مشاهده می شود. لطیفی اشاره کرد: سازمان مصمم است تألیف آثار نونگاشت در سطح کشوری تا جایی که ممکنست بدون اجرای آزمایشی، نشر سراسری نداشته باشد تا تمام چالش ها و ابهامات حل شود. رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: این که تمام مؤلفان، معلم باشند امر مطلوبی است اما ضروری نیست، برای اینکه قلم نوشتن اقتضائاتی دارد که نمی شود تألیف کتب درسی را به معلم منحصر کرد. اما بطور قطع استفاده از تجارب معلم ضرورت دارد. لطیفی اظهار داشت: کار در مرحله پژوهش قرار دارد. این کتاب اهتمام کرده است، ناظر به دشواری های شرایط آموزش، یا تربیت دینی در زمان حاضر و با در نظر گرفتن آن شرایط بومی که مخاطب درگیر است، این محتوا و متن را بیاورد اما کماکان امکان اصلاح و بهبود دارد. برای اینکه متن تنها قسمتی از پروسه تربیتی است. رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه استاد درس معارف، خودش جزئی از متن و در حقیقت متن زنده است، اضافه کرد: احساس، فهم، دریافت و درکی که دانش آموز از معلم می گیرد، همه به استاد و معلم و نقش مهمی که او ایفا می کند، برمی گردد. محتوا فراموش می شود اما سلوک و روش استاد و اثر تربیتی او هیچ گاه فراموش نخواهد شد و این مربی و معلم است که می تواند کمبودها و نارسایی های محتوا را پوشش دهد. گفتنی است؛ هم زمان با این دوره، آموزش معلمان کتاب جدیدالتألیف کار و فناوری پایه ششم نیز درحال انجام می باشد.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب