رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
تغییر محتوای کتب درسی برای اصلاح آموزش غلط است
دانشگاه فارسی: به گزارش دانشگاه فارسی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: تحول در برنامه درسی، صرفا با تغییر در کتاب درسی میسر نمی گردد. ما باید در وهله اول ذهنیت های نادرست نسبت به این مورد را در سطح جامعه اصلاح نماییم. به عقیده بنده یکی از ذهنیت های نادرست؛ تغییر محتوای کتاب درسی برای اصلاح برنامه های درسی آموزش و پرورش و محتوای آموزشی است. البته که بخشی از تحول در آموزش و پرورش می تواند در چارچوب تغییر کتاب درسی باشد، اما مهم تر از تغییر کتب درسی، اقدام خلاقانه و تغییر در روش تدریس معلم است.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، دکتر علی لطیفی با اشاره به اینکه معلم بعنوان عنصر اساسی و محوری آموزش و پرورش می تواند محتوای کتاب درسی را به صورت کاملا متفاوت و فراتر از مقصود نویسنده تدریس کند، اظهار نمود: ما در دهه ۹۰ به عینه شاهد تغییراتی در کتب درسی بودیم؛ اما از آنجائیکه این تغییرات همراه با برنامه های مناسب توان افزایی برای معلمان نبود، در بعضی از دروس شاهد اتفاقات معناداری نبودیم.
لطیفی افزود: آن چیزی که بعنوان تحول در ادبیات برنامه درسی برای فاصله میان برنامه ریزی قصد شده و برنامه ریزی کسب شده، شناخته و بیان می شود، به سبب آشنا نبودن مربیان با رویکرد تربیتی اتفاق نخواهد افتاد، ازاین رو هدف از اقدام منحصر به فرد معاونت آموزشی در اجرای این برنامه، کاهش فاصله میان برنامه درسی و موضع اجراست که گاهی در برنامه ریزی، آن چیزی که مد نظر برنامه ریزان است، به علت عدم آشنایی مربی و مجری برنامه نسبت به رویکرد و اتفاقات روز، میسر نمی شود.
معاون وزیر با تاکید بر این که توان افزایی معلمان اساسا باید یکی از رویکردها و اولویت های مهم و جدی وزارت آموزش و پرورش در این دوره باشد، خاطرنشان کرد: رویکرد جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نسبت به برنامه درسی، ارتقای نقش و جایگاه معلم در تربیت است تا از این طریق نگاه جامعه را نسبت به محتوا و برنامه های درسی متفاوت سازد. معلم نقش آفرینی فعالی در زمینه محتوا دارد و آن چیزی که در برنامه درسی ترسیم می شود، در وضعیت ایده آل و آرمانی خودش، باید چارچوبی باشد که بر مبنای طراحی آموزشی معلم؛ معنی و مفهوم پیدا کند.
لطیفی ضمن اشاره به این که تحول در نظام آموزش و پرورش بدون طراحی برنامه آموزشی متناسب با نیازها و زندگی دانش آموزان میسر نمی شد؛ اظهار داشت: ما در کشور؛ اقلیم ها، محیط ها و فرهنگ های مختلفی داریم که به تناسب آنها نیازهای دانش آموزان چه بسا سطح آگاهی ها و نوع نگرش آنها متفاوت می شود. اساسا بخشی از مأموریت های نظام آموزش و پرورش تلاش در جهت انسجام و هم گرایی بیشتر ملی است. اما توجه به حقیقت و وضعیت فعلی دانش آموزان، نیازمند طراحی برنامه آموزشی متفاوت می باشد، بگونه ای که فرایند یاددهی و یادگیری را متناسب با شرایط دانش آموز مدیریت کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن اشاره بر اتکای کامل بر کتاب درسی، اتکایی مناسب در فرآیند یادگیری و یاددهی نیست، اضافه کرد: ما همواره به کتاب نیاز داریم؛ اما کتاب همه نیاز ما را در آموزش برآورده نمی کند، بلکه طراحی آموزشی متفاوت معلم، عنصری است که برنامه درسی و محتوای کتاب را تکمیل می کند که در صورت نبود آن، بخشی از اهداف تربیتی به درستی محقق نمی گردد. در این خصوص برای طراحی مناسب در برنامه درسی، معلم باید در درجه اول فهم درستی نسبت به رویکردها، چارچوب ها، اهداف، نیازها و شرایط دانش آموز داشته باشد.
وی افزود: اساسا موفقیت در هر برنامه درسی تحولی و هر کتاب درسی، مستلزم توانمندی معلم، ناظر به اهداف و نگاههای برنامه تحولی است. بگونه ای که اگر معلم هم راستا و هم گرا با برنامه درسی نباشند، نمی توانیم انتظار تغییر و تحولی را داشته باشیم. از این جهت هم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دوره جدید فعالیت ها و برنامه های خود توجه و تمرکز جدی، نسبت به شرایط معلم و مدرسه دارد و میدان دادن به معلم برای یک طراحی آموزشی موفق را بسیار مهم می داند.
لطیفی اضافه کرد: در مجموعه فعالیتهای اجرایی سازمان، به این مورد توجه جدی داریم تا آن چه ما بعنوان سازمان در اختیار مدرسه قرار می دهیم، صرفا در کتاب خلاصه نشود. سازمان باید در وهله اول حتی الامکان مدرسه را از مواد و منابع آموزشی متنوع و نه فقط کتاب، بلکه محتوای چند رسانه ای و ابزارهای مورد نیاز معلم آن چیزی که بعنوان حرکت اصلی به سمت بسته آموزشی مطرح است، بی نیاز سازد.
وی افزود: با بسته های آموزشی، معلم امکان خلاقیت و متنوع سازی فرصت های تربیتی و یادگیری را خواهد داشت؛ پس اولاً باید به جای کتاب، مواد و منابع آموزشی متنوعی را در اختیار معلم قرار دهیم و به او حق انتخاب و انعطاف را در چگونگی اداره کلاس و فرصت اعطا نماییم، در درجه دوم باید به معلم یک تصویر روشن از برنامه درسی پایه و دوره تحصیلی عرضه دهیم یعنی روش کار را برای معلم در دوره تحصیلی و تربیت دانش آموزان شفاف سازی نماییم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اذعان بر چالش های مهم آموزشی کشور، اظهار داشت: ما در این راه با چالش های زیادی مواجه هستیم که مساله زمان از مهم ترین موضوعات سازمان و معلمان در محقق کردن اهداف برنامه درسی دانش آموزان، است. محتوای در نظر گرفته شده در شرایط فعلی، در تعداد قابل توجهی از دروس و پایه ها تناسب مفهوم داری با زمان واقعی آموزش ندارد. ما یک زمان پیشبینی شده و یک زمان واقعی آموزش داریم که زمان واقعی آموزش متأسفانه زمانی نیست که برای یادگیری کافی باشد و در چند ساله اخیر به سبب مشکلات مختلف از قبیل آلودگی هوا، بیماری کرونا و مشکلات پیش آمده در تعطیلی مدارس از جهت تأمین زمان کافی گرفتار اختلالات چشم گیری شده ایم.
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی افزود: نگاه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پشتیبانی از توان افزایی و توانمندسازی معلمان است چون که بدون توان افزایی تمام تلاش هایی که در سازمان پژوهش در زمینه تدوین، طراحی و تحول در برنامه های درسی صورت می گیرد کاملا بی نتیجه خواهد بود ما از حامیان جدی این قبیل برنامه ها هستیم و درحال برنامه ریزی برای برگزاری دوره های اشاعه آموزش ترکیبی می باشیم. ان شاالله با چرخش جدی تر به مدرسه و با در نظر داشتن ملاحظات مدرسه در زمینه آموزش کمک کننده به بهبود شرایط یادگیری و رشد تمامی دانش آموزان باشیم.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب