مدیر عامل مجتمع فنی تهران:
باید از حوزه آموزش سنتی به مدرن گذر نماییم
دانشگاه فارسی: مدیر عامل مجتمع فنی تهران در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی اصرار کرد باتوجه به انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات حاکم بر حوزه اقتصاد در کسب وکار لازم است از حوزه آموزش سنتی به آموزش های مدرن خصوصاً آموزش ترکیبی گذر نماییم.
به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از وزارت علوم، سعید سعادت در این کنفرانس در سخنانی با موضوع "گذر از آموزش سنتی در عصر کرونا" بر آموزش ترکیبی که تلفیقی از آموزش چهره به چهره و آموزش مجازی است و موجب دسترسی سهل تر به منابع یادگیری و ارتباطات و همکاری مشارکتی در میان فراگیران می شود، اصرار کرد.
مدیر عامل مجتمع فنی تهران درباب مزایای یادگیری ترکیبی اضافه کرد: آموزش های حضوری معلم محور است در صورتیکه آموزش های ترکیبی می تواند فراگیر محور باشد. آموزش های حضوری محدودیت زمانی و مکانی دارد و مدرس نمی تواند به خواسته تک تک فراگیران پی ببرد و قادر نیست همه خواسته ها را پاسخ دهد ولی آموزش ترکیبی فاقد محدودیت است.
وی در ادامه اضافه کرد: در آموزش حضوری سرعت یادگیری برای همه یکسان است در صورتیکه استعداد و توان افراد متفاوت می باشد و برخی با سرعت کمتر و برخی با سرعت بیشتر می آموزند و مطالبی که در آموزش حضوری ارائه می شود بر طبق یک استاندارد مشخص می باشد در صورتیکه نیازهای فراگیران می تواند متفاوت باشد. در آموزش حضوری مدرس متکلم وحده است و کنترل کلاس در اختیار اوست ولی در آموزش ترکیبی فراگیر دنبال جستجو و پاسخ به نیازهای خود است و فعالانه در یادگیری مشارکت دارد.
رئیس مجتمع فنی تهران درباب الزامات اثربخشی یادگیری ترکیبی اظهار داشت: مزایا و اثربخشی یادگیری ترکیبی در صورتی محقق می شود که مدرس و فراگیر هر دو آمادگی دارند از بستر آموزش الکترونیکی LMS بهره بگیرند پس از قبل باید آموزش های لازم را ببینند و محتوای متناسب نیاز کاربران و با بهره بردن از کلیه ابزارهای نوشتاری، دیداری و شنیداری باشد.
وی اضافه کرد: در این روش پلت فرم مدیریت آموزش الکترونیکی و محتوا به درستی برمبنای نیاز فراگیران طراحی شده و نقشه راه و طرح درس برمبنای آموزش های ترکیبی طراحی شده و مزایای آموزش چهره به چهره و آموزش آنلاین و افلاین با هم ترکیب شده است و در طول مسیر یادگیری امکان ارتباط فراگیر با مربی وجود دارد.
سعادت اظهار داشت: کرونا مثل هر رویداد و پدیده جدید دو وجهه دارد، باتوجه به انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات حاکم بر حوزه اقتصاد در کسب وکار لازم است از حوزه آموزش سنتی به آموزش های مدرن خصوصاً آموزش ترکیبی گذر نماییم.
وی اشاره کرد: آموزش ترکیبی می تواند اثربخش ترین نوع آموزش باشد و لازمه موفقیت در آن داشتن پلت فرم مناسب، محتوای غنی، طرح درس مناسب می باشد و یادگیری ترکیبی منحصر به استفاده از فناوری نمی گردد بلکه باز تعریفی از چگونگی انتقال دانش و مهارت ها و ارزش ها به یادگیرندگان است.
سعادت در آخر آموزش الکترونیکی و ترکیبی را یک نظام آموزشی هنرمندانه و چاره جامعی برای کشورهایی دانست که خواهان گذر از آموزش سنتی بمنظور انطباق با جهانی شدن دانست.
کرونا زمینه ساز نوآوری در توسعه منابع انسانی
مرتضی رضایی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این کنفرانس ملی به نقش کرونا در نوآوری در توسعه منابع انسانی، توسعه گسترده در خلاقیت ها و پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در این توسعه پرداخت.
وی با اشاره به بازماندن یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از آموزش در جهان در دوران کرونا اظهار داشت: سه حوزه اقتصادی، فرهنگی و آموزشی به شدت تحت تاثیر دوران کرونا قرار گرفتند و حتی جهان گرفتار یک شوک اقتصادی شد و از میان این تعداد بازمانده از امر آموزش ۴۶۳ میلیون نفر به اینترنت و امکانات آموزش مجازی دسترسی ندارند. همین طور ۹۰ درصد از افرادی که در مراکز و موسسات آموزشی مورد آموزش و تعلیم قرار می گرفتند در این دوران درخواست تخفیف شهریه داشتند که همین مورد دانشگاه ها را با مشکلات مالی روبه رو کرده است ولی در صنعت بیشتر متولیان امر معتقدند که تاثیرات مثبت بوده است. در نتیجه می توان به شرایط به وجود آمده به شکل فرصت نگاه کرد.
رضایی زاده در ادامه اضافه کرد: در حوزه فرهنگی مسائل اخلاقی مطرح گردیده است که عمده ترین آن موضوع حفظ اطلاعات و حریم شخصی است که قوانین فعلی پاسخ گوی حفظ حریم شخصی افراد در فضاهای مجازی نیست و مشکلات هم در زمینه سلامتی روان مطرح گردیده است.
وی اظهار داشت: در آموزش های برخط نباید به حفظیات تاکید داشت؛ باید به سمت فهمیدن، تجزیه و تحلیل و تناسب اهداف آموزش با محتوای درسی حرکت کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: البته مسلماً این روش مشکلاتی را در بردارد؛ تعاملات یادگیرنده و استاد کم شده است، افرادی که ناتوانایی هایی دارند مانند کم شنوایی و معلولیت یا کم بینایی از دایره آموزش بیرون افتاده اند. همین طور بحث تقلب در فضای مجازی پررنگ تر است اما در کنار این مشکلات با حجم بالایی از تولید محتوا روبه رو هستیم. در سال ۲۰۲۰ میلادی بیشترین حجم از تولید محتوا را در فضای مجازی داشتیم و کاربران فراوانی به هم مرتبط شدند و پیام های زیادی نیز به اشتراک گذاشته شد.
رضایی زاده درباب ادامه آموزش مجازی در آینده اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه ۷۰ درصد سازمان ها و نهادها به آینده آموزش مجازی خوش بین هستند و به این روش تمایل دارند ولی مطمئناً ما پس از کرونا به دوران قبل از این بیماری بر نخواهیم گشت برای اینکه اغلب کشورها و حتی خانواده ها متقاضی شرایط آموزش ترکیبی هستند و واژه new normal وضعیتی است که اکثریت طالب آن هستند. به عبارتی پروسه آموزش مجازی استاندارد که در آن حریم شخصی و مسائل اخلاقی رعایت شده است و آموزش به شکل ترکیبی یعنی حضوری و بر خط خواهد بود و هدف اصلی این نوع آموزش ارتقای کیفیت، ارزیابی سازنده، استفاده از نرم افزارهای ساده با ظاهر گرافیکی جذاب در امر تعلیم و تربیت و آموزش است.
ضرورت سرمایه گذاری در سنجش و ارزشیابی
جک فیلیپس بنیان گذار مدل بازگشت سرمایه در آموزش(ROI) که در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصرکرونا به صورت آنلاین سخن می گفت، با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در سنجش و ارزشیابی اهمیت فوق العاده ای دارد، اظهار داشت: تشخیص سطح نتایج مورد نیاز برای سیاست گذاران و مدیران اجرائی لازم است.
وی با اعلان اینکه چالش های جدی در ارتباط با موضوع آموزش و توسعه وجود دارد و بیشتر تلاش ها در این رابطه در حال اتلاف شدن است، اشاره کرد: نتایج یادگیری بسیار اندک ارزشیابی می شود و در سازمان ها حتی اگر یادگیری صورت می گیرد اما ارزشیابی نمی گردد و بیشتر آموزش دهنده ها اطلاعاتی ندارند که پس از آموزش، چه تغییراتی در سازمان ها به وجود آمده است.
فیلیپس افزود: بیشتر مدیران اجرائی آموزش را هزینه می دانند نه سرمایه گذاری. بیشتر مدیران اجرائی هم مهارت های سخت را ارزشمندتر از مهارت های نرم می دانند. متأسفانه چالش های مذکور در آموزش آنلاین شرایط بدتری هم دارد. مدل و زنجیره های ارزش همیشه ثابت است و نخستین مورد آن درون دادها و شاخص هاست که باید ارزیابی شود چه درون دادهایی به پروژه اضافه می نماییم. واکنش و کنش را اندازه گیری نماییم و بدانیم یادگیرنده ها به چه میزان از آن آموزش رضایت دارند؟
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: همین طور تغییر در سطح دانش و یادگیری و اعتماد به نفس نیز باید اندازه گیری شود تا بدانیم چه مقدار اتفاق افتاده است؟ کاربرد و اجرا به چه میزان بوده است؟ یعنی در رفتار و اعمال افرادی که در آن دوره شرکت کردند چه تغییراتی به وجود آمده است؟ همین طور باید بتوانیم بسنجیم که چقدر در متغیرهای اثرگذار بیزینس تغییر ایجاد کردیم؟ بازگشت سرمایه هم موضوعی است که برای رهبران همیشه مهم تر است و به دنبال سنجش اثر بازگشت سرمایه هستند.
فیلیپس فرمول محاسبه میزان بازگشت سرمایه را چنین اعلام نمود که سود برنامه اجرا شده تقسیم بر هزینه های برنامه های اجرا شده و سود منهای هزینه، تقسیم بر هزینه های برنامه، ضرب در صد محاسبه می شود.
بنیان گذار مدل بازگشت سرمایه در آموزش (ROI)در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه آیا آموزش مجازی به همان میزان اثرگذاری آموزش حضوری است یا خیر؟ اظهار داشت: پاسخ این سوال ساده نیست اما تعدادی از دلیلهای عدم موفقیت یا کمتر موفق بودن آموزش مجازی این است که در این نوع از آموزش، حمایت مدیران را نداریم، متاسفانه آموزش مجازی فقط برای یادگیری است نه اثرگذاری. تسهیل کننده ها در آموزش مجازی وجود ندارد. تکنولوژی مشکلاتی همچون قطع و وصلی دارد. اما باید تمام تلاش خودرا به کار گیریم تا آموزش مجازی ناموفق نباشد.
فیلیپس اضافه کرد: طراحی آموزش آنلاین و مجازی و ارائه یک مدل بازگشت سرمایه مثبت را حتما باید با یک سوال چرا شروع نماییم و مطمئن باشیم که چاره ما درست است. توقع موفقیت اهداف داشته باشیم و این دوره را برای کاربرد و اثرگذاری آن طراحی نموده و از نمونه ها استفاده نمائیم. تحلیل دیتاها را داشته باشیم و بازگشت سرمایه را حتما دنبال نماییم و اعتقاد داشته باشیم که این یک داستان نیست و حتما باید اتفاق بیفتد.
وی در آخر اشاره کرد: باید از مدل ارائه شده دفاع و بودجه مورد نیاز آنرا توجیه نماییم. در سازمان ها پروژه با نیازهای تجاری باید هم خوان باشد و مشارکت در پروژه های منتخب باید مشخص باشد. در نهایت اینکه بدانیم؛ آرزو کردن استراتژی نیست. شانس یک عامل نیست و انجام ندادن کار چاره نیست.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب