وزیر آموزش و پرورش:

دانش آموزان صاحب شناسنامه تربیتی می شوند

دانش آموزان صاحب شناسنامه تربیتی می شوند

دانشگاه فارسی: به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش با گلایه از این که سکوی استعدادیابی برای دانش آموزان ایجاد نکرده ایم اظهار نمود: جای سکوی استعدادیابی در معاونت پرورشی است. همینطور باید سند تحول بنیادین را مدرسه ای و ارزشیابی را شش ساحتی کرده و شناسنامه تربیتی رشدی کاملی برای دانش آموز آماده نماییم.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، یوسف نوری در گردهمایی گرامی داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی که در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبری در روز پانزدهم آذرماه جاری در خصوص لطمه ها و ضربه های ناشی از حذف معاونت پرورشی از آموزش وپرورش در سالهای قبل که البته چندی بعد احیا شد ولی کاری که باید انجام می شد، انجام نشد اظهار داشت: افتخار ما آموزش و پرورشی ها این است که اگر قوه قضائیه قوام یافت قله اش شهید بهشتی بود، اگر دولت مردمی را بخواهیم مثال بزنیم شهید رجایی در راسش بود، شهید باهنر هم همچنین، این ها مربی تربیتی بودند.
وی ادامه داد: در همه دنیا، ظرف و بستر اعمال حکمرانی ها، آموزش وپرورش است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نظام اسلامی در این ظرف باید نیرو را برای آینده تربیت می کرد. لازم بود نیروهای جدیدی وارد شوند که در ابتدا مربیان جهادی شکل گرفتند و وارد عرصه شدند. در آن زمان جریان های التقاطی را شاهد بودیم و مربیان آن دوره می توانستند توحید را خوب درس بدهند، اما حالا این ضعف را داریم. بعدها جریانات تجزیه طلب شکل گرفتند و مربیان در آن دوره ها خیلی خوب کار کردند. سپس وارد دوران جنگ و دفاع مقدس شدیم. مربیان در اینجا به قله رسیدند و پلی بین مدرسه و مسجد بودند و کسی تفاوت این دو مکان را احساس نمی کرد، چونکه پیوند محکم تربیتی برقرار بود.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به برخی زمینه چینی ها برای حذف امور تربیتی از پس از دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت: در آن دوره تحقیقاتی انجام شد تا ناکارآمدی امور تربیتی را نشان دهند، در حقیقت ضعف همه نهادها را در امور تربیتی جمع کردند و در سال ۱۳۸۰ امور تربیتی به بهانه طرح تعمیم حذف شد که همچون کارهایی بود که نباید انجام می شد. ضعف های زیادی داریم که به عدم اجرای سندتحول برمی گردد. ما می خواهیم سندتحول را اجرا نماییم اما در ستاد می ماند و بطور معمول به منطقه هم نمی رسید، چه برسد به مدرسه. حالا اقداماتی برای تعریف مفاهیم و طراحی مدرسه تحولی در دست انجام است.
نوری افزود: این که شاهد موفقیت های جهانی در المپیادهای علمی دانش آموزی هستیم همگی حاصل و دستاوردها کار مربیان و معلمان ماست.
وی با گلایه از این که سکوی استعدادیابی برای دانش آموزان ایجاد نکرده ایم اظهار داشت: جای سکوی استعدادیابی در معاونت پرورشی است. هر دانش آموزی در هر موقعیتی یک نسخه ای دارد. در نهاد آموزش وپرورش خانواده کلا فراموش شده است. تکلیف خانواده تعلیم و ترییت است و ما به آنها کمک می نماییم. گاهی اجازه دخالت به اولیاء نمی دهیم، البته درست است که باید ابتدا توانمند شوند و بعد بتوانند مشارکت کنند، اگر این اتفاق نیفتد موفق نخواهیم شد.
وزیر آموزش وپرورش افزود: مدرسه هم اگر با محله ارتباط نداشته باشد به جایی نخواهیم رسید. از ۲۰۲۰ محله حاشیه ای کم برخوردار، ما در ۴۰۰ محله اقداماتی برای توسعه اجتماع محور محلات با محوریت مدرسه در دست انجام داریم، معتقدیم که اگر تعلیم و تربیت را به عهده یک مربی و یک معلم بگذاریم برآیند خوبی نخواهد داشت، باید همگان مشارکت کنند.
نوری با اعلان اینکه آنگونه که باید به دانش آموزان باور نداریم اظهار داشت: دانش آموزان در زیست بوم جدید قابلیت های بسیاری دارند و اگر مهارت ابراز وجود در مدرسه نداشته باشند آنرا در جای دیگری انجام می دهند. دانش آموز را برای امروز تربیت می نماییم درحالی که باید برای فردا تربیتشان نماییم.
وی اشاره کرد: باید سند تحول بنیادین را مدرسه ای و ارزشیابی را شش ساحتی نماییم و شناسنامه تربیتی رشدی کاملی برای دانش آموز آماده نماییم. تلفیق برنامه درسی با کارهای پرورشی لازم است. برنامه درسی و کتب درسی نیز دارد به همین سمت و سو می رود. توانمندسازی نیروی انسانی نیز باید در سطح ستاد صورت گیرد. باید ایده های نو دریافت و به کار گرفته شوند. البته در راه شما مربیان تربیتی سختی هایی وجود دارد، چون دانش آموزان پیچیده شده اند و ممکنست اولیاء همراهی نکنند، اما هنرشما این است که همگرایی ایجاد کنید.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به تحریمش از طرف اتحادیه اروپا اظهار داشت: پس از زحمات شما مربیان تربیتی، برنامه اعتکاف دانش آموزی، راهپیمایی ۱۳ آبان، برگزاری جشن های تکلیف، راهپیمایی ۲۲ بهمن و کارهای خوبی که انجام دادید خب آنها باید هم از این کارها انجام دهند و تحریم کنند. این چیزها برای آنها قابل تحمل نیست، ما باید کارمان را محکم و باقوت بیشتر انجام دهیم که این امر مقدور نیست مگر با همه ارکان و عوامل کار نماییم. دبیرستانی ها گروههای جهادی دارند، اما گروههای خیرین در جمعیت دانش آموزی نداریم.
نوری با اشاره به تعطیلی مدارس در دوران کرونا و لطمه هایی که از بعد آموزشی و تربیتی به دانش آموزان وارد کرد اظهار داشت: زمینه و پایه بسیاری پیشرفت ها در دوران دانش آموزی گذاشته می شود.




منبع:

1401/12/09
12:33:11
5.0 / 5
443
تگهای خبر: آموزش , طراحی , علمی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است