مدیركل آموزش و پرورش استان اصفهان:
جامعه پذیری دانش آموزان ما در دوره آموزش مجازی تغییر کرد
به گزارش دانشگاه فارسی، اصفهان، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: جامعه پذیری دانش آموزان در دوره آموزش غیر حضوری توسط رسانه های ناهمخوان با فرهنگ ما، تغییر نمود.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، محمدرضا ابراهیمی شامگاه چهارشنبه در نشست صمیمی با مدیران رسانه های استان اصفهان ضمن گرامی داشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی عنوان کرد: رسانه را بعنوان یار کمکی و همکار می دانیم و در واقع کار ما با رسانه همپوشانی زیادی دارد.
وی افزود: یکی از اهداف ما افزایش سطح آموزش و فرهنگ عمومی جامعه بوده که بدون شک یکی از رسالت های رسانه ها شامل رسانه های مختلف است؛ ازاین رو اهداف ما یکی است اما شکل آن متفاوت می باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: رسانه ها بعنوان رابط بین مردم و مسؤلان هستند و آنچه که را مسؤلان انجام می دهند به بدنه جامعه منعکس می کند و انتظارات مردم را از بدنه جامعه به مسؤلان منتقل می کند و درصورتی که این اتفاق بیفتد رضایت مندی حاصل می شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه رسانه ها به شکلی بازوی مشورتی آموزش و پرورش هستند، خاطرنشان کرد: رسانه ها زمانی که بعنوان آئینه بازخورد عملکرد مسؤلان عمل کنند ما هم نقاط منفی خویش را از آنان می گیریم و اصلاح می نماییم و نقاط قوت را تقویت می نماییم و در این حوزه رابطه با رسانه باید نزدیک و همکارانه باشد.
آموزش و پرورش نیازمند همراهی خیلی از نهادهاست
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن اشاره به مسئولیت ارگان ها و نهادهای دیگر در برابر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند خیلی از مشکلات جامعه را حل کند و به خیلی از نهادها نیازمند است.
ابراهیمی عنوان کرد: نیاز آموزش و پرورش به تعبیر دست دراز کردن نیست بلکه به عنوان نیاز جامعه به این همراهی است؛ اگر آموزش و پرورش پویا و سالم داشته باشیم در بهداشت، امنیت، تربیت شهروند و وجوه مختلف جامعه اثرگذار می باشد.
وی با اشاره به اینکه جامعه ای سالم می باشد که به آموزش و پرورش آن توجه گردد، اظهار داشت: دانش آموز در دوره ای مدرسه نیامد و غیرحضوری مطلق آموزش دید و از سویی اینترنت نامحدود در دسترس آنان بود، آرام آرام شیوه جامعه پذیری از منظر جامعه شناسی که خانواده، مدرسه و نهادهای دیگر است، تغییر نمود و عمده آن توسط رسانه هایی که بافرهنگ ما همخوانی نداشت و دارای تعارض هایی است انجام شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: زمانی که از ۱۴ فروردین مدارس باز شد متوجه اتفاق ویژه ای که برای دانش آموزان پیش آمده بود شدیم و در جلسه شورای برنامه ریزی استان طرح شد که اگر از منظر تربیتی نگاه شود اگر آموزشی داده نمی شد و اتفاق نامبارک هم نمی افتاد بهتر بود.
درصد کمی از دانش آموزان اصفهانی در وادی اغتشاشات ورود کردند
وی اذعان داشت: خیلی از کارهایی که انجام می دهیم باید شکل و شیوه متفاوت داشته باشد، در استان اصفهان حدود ۶ هزار مدرسه و یک میلیون دانش آموز داریم و درصد کمی در وادی اغتشاشات ورود کردند و درگیر شدند، اما این درصد کم برای ما زیاد است؛ چونکه در فتنه های گذشته این شکل ورود دانش آموز و بعضاً خانواده های آنها وجود نداشت و نشان داده است که جامعه پذیری از مسیر دیگری اتفاق افتاده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: زمانی که جامعه پذیری از مسیر دیگری صورت گیرد، هویت در همان مسیر شکل می گیرد، ازاین رو سرگشتگی و بی هویتی در نسل نوجوان بسیار داریم.
ابراهیمی ضمن اشاره به گفت وگوی سه ساعته با کانون اصلاح و تربیت اظهار داشت: ضروریست به تمام ابعاد هویتی نظیر ملی، دینی و اجتماعی ورود نماییم و هر کاری برای ارتقای هویت دانش آموزان انجام دهیم و به تمام ابعاد هویتی نظیر ملی، دینی و اجتماعی ورود نماییم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: دانش آموزان را رها نکردیم و گروههای مشاوره به مناطق دارای مشکل اعزام کردیم و کار با دانش آموزان و خانواده هایی که به مدارس برگشتند را ادامه دادهایم.
وی اضافه کرد: میزان قابل توجهی جلوه ویژه در آموزش و پرورش اتفاق می افتد که نباید از آن غافل ماند؛ چونکه هویت مثبت ایجاد می کند؛ شهدای گران قدر در زمان ویژه ای آمدند و ما را یاری دادند؛ حدود ۲۶۰ مدرسه در طرح خلاقانه میزبان شهدا در تمام مقاطع تحصیلی بوده اند که با استقبال دانش آموزان همراه شد.
ابراهیمی افزود: ما در دل مدارس حضور داریم و در هر جا موقعیت باشد به کلاس درس می رویم تا این باور به وجود بیاید که مسؤلان جمهوری اسلامی، صحبت های مخاطبان را می شنوند.
برگزاری دوره های جهاد تبیین برای معلمان
مدیرکل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلمان باید بروزرسانی علمی، فناورانه، مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بشوند و بنابراین یکی از نخستین مصوبات شورای معاونان آموزش و پرورش استان اصفهان دوره جهاد تبیین بود که پیش از ورود ۱۴۰۱، آغاز شد و ۴۱ منطقه استان به این مورد ورود کردند.
وی اظهار داشت: برای معلمان جدیدالورود برنامه ریزی کردیم و روزهای پنج شنبه و چهارشنبه در شهرستان ها با آنها در مورد جهاد تبیین و مسائل آموزشی گفتگو می نماییم.
ابراهیمی در مورد کتب جدی مانند سبک زنگی و محیط زیست تاکید کرد: یکی از تغییراتی که در سال ۱۳۹۱ و به دنباله سند تحول بنیادین صورت گرفت تدوین این کتاب ها بود؛ اما برای تدریس آنها متخصص تربیت نشد و تبدیل شد به درسی برای پرکردن ساعات کلاسی؛ مقرر شده است که در دانشگاه فرهنگیان از سال آینده معلم تربیت شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: تلاش بر اینست تا مشکل دروی و معلم هم به صورت کوتاه مدت و هم به صورت بلندمدت برطرف شود؛ ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و افزایش و شیوه پذیرش نظیر گزینش هم متفاوت شده است.
وی افزود: قرارگاه تربیت دینی را ایجاد کردیم تا هر فردی برنامه دارد به قرارگاه آورده و آنرا مصوب کند و از زوایای متعدد آنرا بررسی کند.
ابراهیمی بیان داشت: رسالت ما اینست تا هیچ فرد بی سوادی در جامعه نداشته باشیم، بااین حال تعداد معدودی وجود دارد و تا این مرحله پیش رفته ایم که اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با همکاری معاون سوادآموزی این اداره کل شماره تماسی اعلام کنند تا افراد از این طریق همین افراد معدود شناسایی شوند.
درصد بی سوادی در کشور حدود ۳ درصد است
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: در سال ۵۷ درصد بی سوادی ۱۵ سال به بالای ایران بیشتر از ۳۵ درصد بوده و میانگین جهانی آن بیشتر از ۶۴ درصد بوده است و هم اکنون این عدد در کشور حدود ۳ درصد است و در جهان حدود ۱۸ درصد است که از دست آورده ای جمهوری اسلامی است و این آمار و بهبود آن باید تداوم یابد.
وی تصریح کرد: در مقابل موج های منفی دشمنان باید موج مثبت ایجاد نماییم و از جلوه های ویژه مدارس واقع نمایی شود و انعکاس یابد تا آئینه آموزش و پرورش بعنوان آئینه جامعه کدر نشود.
منبع: unifarsi.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب