نوری مطرح كرد؛

رتبه های معلمان تا آخر سال مشخص خواهد شد

رتبه های معلمان تا آخر سال مشخص خواهد شد

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: فرآیند رتبه بندی در ستاد وزارت خانه، برای تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام می باشد و اساسا به سال آینده نخواهد کشید.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در پاسخ به پرسشی در رابطه با تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به دلیل آلودگی هوا و تأثیری که بر جریان کلی آموزش دارد، اظهار نمود: این مساله، مشکل مزمنی است و در هیئت دولت به رئیس جمهور عرض کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیته ای با مسئولیت وزیر کشور تشکیل گردد و برای این امر سریع چاره اندیشی کنند.
وی اضافه کرد: این چاره اندیشی و زمان به کار بستن آنها، بستگی به طرح هایی دارد که عرضه و اجرا می شود و اساسا به امروز و فردا که نمی رسد.
تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی از عوارض تعطیلی مدارس است
وزیر آموزش و پرورش بابیان این که دانش آموزان ما به علت تعطیلی مدارس گرفتار تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی می شوند، اظهار داشت: بنابراین باید این مشکل سریع تر حل شود، همینطور یک نارسایی هم پیرامون مدارس دونوبته داریم و همین مساله سبب کوتاه شدن زمان آموزش در آن مدارس شده و آلودگی هوا بر آن دامن می زند، ضمن آنکه برنامه ریزی آموزشی و پرورشی مدارس را برهم می زند.
کارآمدی آموزش مجازی یک سوم کار آمدی آموزش حضوری است
نوری افزود: امکانات و قابلیت های خوبی برای آموزش مجازی در شبکه شاد داریم، اما کار آمدی آموزش مجازی بیشتر از یک سوم آموزش حضوری نیست و نتایج آموزشی و پرورشی از راه آموزش مجازی به صورت کامل محقق نمی شود و شبکه شاد سامانه مکمل است و جریان اصلی برای آموزش و یادگیری در دوره عمومی، در مدارس می گذرد.
مدارس شامل آخرین مراکزی که براثر آلودگی هوا تعطیل می شوند، قرار گیرند
وی در پاسخ به این گزاره که «رئیس جمهور دستور داده اند، اما همه ما می دانیم که معضل آلودگی هوا یک روزه و دوروزه حل نمی شود.» اظهار داشت: این معضل یک روزه و دوروزه حل نمی گردد. ما در همان جلسه هم از رئیس جمهور خواهش کردیم که اگر امکان دارد مدارس را جزو آخرین مراکزی قرار دهید که مقرر است تعطیل شوند. بعنوان مثال مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان می توانند دور کار شوند تا جایی که آلودگی به سطح قابل تحمل برای دانش آموزان برسد، اما میزان آلودگی ها در تهران در این چند روزبه حدی بود که دانش آموزان هم نمی توانستند به مدرسه بروند.
مردم، جامعه و مشاغل با مراقبت از رفتار ترافیکی خود به کاهش آلودگی هوا کمک کنند
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: کمیته اضطرار برحسب شاخص هایی که وجود دارد تصمیم گیری می کنند و ما هم به علت اینکه موظف به حفظ سلامتی دانش آموزان هستیم تبعیت می کنیم؛ اما از کل جامعه چه صاحبان صنعت و چه مردم می خواهیم، مراقب اقدامات و رفتارهای ترافیکی مان باشیم که حتی المقدور از آلودگی ها بکاهیم تا فرزندانمان بتوانند مدرسه بروند. امیدواریم حداقل در مراحل بعدی و در آینده شاهد رفع معضل آلودگی هوا باشیم.
شبکه شاد پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی در روزهای تعطیلی مدارس است
نوری در پاسخ به این که آیا شما برنامه مشخصی برای کاهش مشکلات درسی دانش آموزان که روزهایی را به صورت مجازی آموزش دیدند دارید؟ اظهار داشت: شبکه شاد قابل استفاده می باشد و دانش آموزان در کلاس درس شبکه شاد حضور دارند. امکان دارد برخی مناطق قطعی ها و اختلالات اینترنتی وجود داشته باشد که از جانب مصرف کننده است، اما به طورکلی خود شبکه شاد مشکلی برای سرویس دهی ندارد. بار ترافیکی این شبکه به اندازه دوران کرونا نیست، چونکه فقط برخی شهرها به علت آلودگی هوا تعطیل هستند و دسترسی به پهنای باند بیشتر است و می تواند پاسخگوی نیاز مدارس باشد.
در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی معلمان هستیم
وی در ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان پرداخت و اظهار داشت: ح ۸۰۹ هزار معلم از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و درحال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستیم که برخی از رتبه های قطعی هم صادرشده است. صدور هر یک رتبه ۱۰۰ نفر - ساعت زمان در دانشگاه ها نیاز دارد، اما در آموزش و پرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این مورد هستند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای در نظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این کار اختصاص داده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ محاسبه و مابه التفاوت ها پرداخت خواهد شد.
برای کارکنان اداری از فوق العاده ویژه یا سایر روش های جایگزین استفاده خواهد شد
نوری بابیان این که برخی افراد مانند کارمندان اداری آموزش و پرورش مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۵۸ نمی شوند و اداری صرف هستند، مطابق قانون از رتبه بندی مستثنی شده اند، اظهار داشت: برای این افراد باید از روش هایی مانند فوق العاده ویژه و سایر روش های جایگزین استفاده خواهیم کرد تا این نابرابری که احساس می شود رفع گردد. رتبه بندی مختص معلمان است و شامل گروه هایی مانند خدمتگزاران مدارس هم نمی گردد. در رابطه با معلمان مهر آفرین هم مشکلاتی از حیث قانونی به وجود آمده بود، بااین حال ما چند ماه قبل علی الحساب رتبه بندی را برایشان واریز کردیم.
وی افزود: مجلس در آبان ماه مصوبه ای را برای مهر آفرینان تصویب کرد (مشمول شدن معلمان مهر آفرین در طرح رتبه بندی از مهر ۱۴۰۱) که ابهاماتی داشت و توقفی در آن ایجادشده و الان مشغول مذاکره هستیم تا مشکلات مربوطه حل شود.
رتبه های معلمان تا آخر سال مشخص خواهد شد
وزیر آموزش و پرورش افزود: فرآیند رتبه بندی در ستاد وزارت خانه، برای تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام می باشد و اساسا به سال آینده نخواهد کشید. البته موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام نموده بودند، اما تا با رفع نقصها حداکثر تا آخر سال طول می کشد.
تغییر روش های جذب در آموزش و پرورش نیازمند مصوبه قانونی است
نوری پیرامون ساماندهی نیروی انسانی و روش های استخدام در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلی ترین کانال های ورودی نیرو به آموزش و پرورش هستند. در سنوات گذشته نا ترازی هایی به دلیل برخی سیاست ها به وجود آمد، اما حالا تغییراتی ایجادشده است و در این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغ بر ۴۰۰ هزار مترمربع از فضاهایی که ازدست رفته بود را به دانشگاه فرهنگیان بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام می باشد.
وی اضافه کرد: حالا هم میتوان با روش های تلفیقی، ترکیبی بتوانیم ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم، بعنوان مثال از دانشجویان دانشگاه های برتر استفاده نماییم به این صورت که آنها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیت معلمی داشته باشند و سپس وارد چرخه آموزش و پرورش شوند. درگذشته هم تربیت معلم همین گونه بود. در این صورت اساسا می توانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف نماییم.
۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش آموز داریم
وزیر آموزش و پرورش بابیان این که این برنامه ها نیازمند مصوبه قانونی هستند، اظهار داشت: اگر فضایی باز شود می توانیم معلمان بیشتری را جذب نماییم. نا ترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش آموزان و برخی مهاجرت ها است. ما ۳۰۰ مدرسه با یک دانش آموز داریم و نمی توانیم حتی یک دانش آموز را پوشش ندهیم. ۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. بااین حال به دلیل افزایش مهاجرت ها کلاس های درس ۳۵ و حتی ۴۰ نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که تلاش کردیم کلاس های ۴۰ نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.
خرید ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان ها
نوری در رابطه با بودجه آموزش و پرورش هم اظهار داشت: سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت پارسال حدود ۹.۶ درصد بود که سال جاری به ۱۳.۱ درصد رسیده است. البته افزایش حداقل حقوق از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باعث شد بودجه کیفیت بخشی کاهش پیدا کند، همینطور سرانه قابل توجهی به مدارس تخصیص یافت و ۲۱۰۰ سالن ورزشی تا آخر سال تحصیلی بهره برداری خواهد شد و ۲، ۰۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات برای هنرستان ها انجام شد.
برنامه های حذف مدارس کانکسی و تخریبی
وی اضافه کرد: ما ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی در سطح کشور داشتیم و هدف گذاری کرده ایم که تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس جدید جایگزین شود. ۱۱۵ میلیون دلار برای بافت های فرسوده در نظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیشتر از ۳۴ هزار فضای فرسوده تخریبی داریم و در جلسه ای که با رئیس جمهور داشتیم دستوری در کمیته اقتصادی دولت دادند که اگر تصویب شود تا ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص پیدا کند و بخشی از نارسایی را کم کند.
برای نگارش کتاب های درسی باید نگاه آینده نگرانه داشته باشیم
وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تحول در کتاب درسی و حذف محتوای غیرضروری، اظهار نمود: کتاب های درسی در زمانی که نگارش می شوند خوب هستند، اما هدف گذاری باید برای آینده باشد و نگاه آینده نگری داشته باشیم. در این هدف گذاری، نیازهای دانش آموزان باید مدنظر باشد و آنها را احصا نماییم و بدانند خواسته آنها چیست. مبحث بعدی، محتوا است. محتوا فقط کتاب درسی نیست، بلکه باید بسته یادگیری باشد. در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می گیریم چونکه در آخر از کتاب آزمون می گیرند.
ارزشیابی دانش آموزان باید باهدف بررسی یادگیری باشد
نوری اضافه کرد: درروش یادگیری معلم باید توانمند باشد، همینطور ارزشیابی ما باید مرحله ای از یادگیری باشد. همکارانم طرح واره ای دارند که اگر به این اهداف برسیم به تحول در آموزش و پرورش خواهیم رسید. برخی از کتاب های درسی تغییر کردند، اما تغییرات اصلی در ارتباط با سال ۱۴۰۳ و بعدازآن است. این طرح واره ۸ وجه دارد و سپس به سمت سند تحول مدرسه ای خواهیم رفت.
تغییرات
ورود زبان های خارجی جدید به مدارس از سال ۱۴۰۳ ۱۴۰۴
وی ضمن اشاره به آموزش زبان های خارجی در مدارس اظهار داشت: دانش آموزان به علت کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را می دانند. البته در کانون پرورش فکری هم آموزش زبان های مختلف راداریم، اما در مدارس آموزش چند زبان شامل: آلمانی، چینی و … را به صورت اختیاری از سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ اضافه می نماییم.


منبع:

1401/10/15
20:30:03
5.0 / 5
495
تگهای خبر: آموزش , آموزش مجازی , اینترنت , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است