وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد

کمبود 40 هزار نیروی پرورشی

کمبود 40 هزار نیروی پرورشی

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرعت مهاجرت از سرعت ساخت مدارس در حاشیه شهرها بیشتر است بر ضرورت اختصاص بودجه بیشتر برای ساخت مدارس در این مناطق تاکید نمود.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، یوسف نوری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو خصوصاً شهدای دانشجوی روز ۱۶ آذر اظهار نمود: در یک سال قبل با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی فعالیت‎های خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است و توانستیم بعضی از مشکلات معلمان و فرهنگیان مانند: مشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبه بندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در مبحث رتبه بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدام‎ها و... را حل نماییم که در این زمینه‎ها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمک کننده و سازنده بود.

آموزش روش‎های تدریس قرآن به معلمان با طرح «اتقان»
وی ضمن اشاره به انجام بعضی از کارها در وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: طرحی از جانب معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نام طرح «اتقان» در حال انجام می باشد تا معلمان به روش‎های تدریس قرآن آشنا گردند و این کار برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام می باشد و به تدریج سایر معلمان هم مشمول این طرح خواهند شد، چونکه در دوره آموزش عمومی۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانش آموزان می‎دهیم، اما تابحال انتظارات ما از توانمندی دانش آموزان برآورده نشده است.
وی در مورد سایرفعالیت‎های آموزش و پرورش اظهار نمود: در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، علی‎رغم اینکه ۱.۹ درصد افت داشتیم، این افت بعد از ۹ سال جبران شده است.
وی افزود: ۷۰ هزار دانش آموز هنرستانی به جمعیت هنرستان‎های کشور اضافه شده است و طرح هنرستان‎های جوار صنعت اجرا شده است که هم اکنون ۳۹ درصد دانش آموزان در هنرستان‎ها تحصیل می‎کنند.

۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم
نوری ضمن اشاره به بعضی از مشکلات آموزش و پرورش اظهار نمود: ۷۸۰ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود، بنابراین در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا برای این حوزه بودجه‎ای اختصاص پیدا کند.
وی افزود: تراکم دانش آموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالا است و می‎تواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود، چونکه تلاش‎های ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمی‎رسد و بر مبنای اسناد تحولی آموزش و پرورش سرانه تعداد دانش آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین شده است.
وی اظهار نمود: سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق روستایی، تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه می باشد که باید این کمبودها خصوصا در حوزه بودجه رفع گردد.

۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم
نوری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی فرمودند؛ حذف معاونت پرورشی در گذشته، آثار منفی خویش را امروز نشان می‎دهد، اظهار نمود: بودجه کم این معاونت و عدم جذب نیروی پرورشی در طول ۱۲ سال گذشته، سبب شده است تا این معاونت نتواند کارکردهای خویش را به خوبی انجام دهد. در حال حاضر ۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم و برای جذب این نیروها باید برنامه ریزی داشته باشیم. سرانه هر دانش آموز در حوزه پرورشی در طول سال ۴۵ تومان است که این مبلغ خیلی کم است و امکان هر نوع برنامه ریزی را می‎گیرد. در حوزه ساخت فضاهای کانون‏‎های فرهنگی و دارالقرآن‎ها کاری انجام نشده است، بنابراین باید در این عرصه هم برنامه ریزی داشته باشیم.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۹.۲ درصد مدارس احتیاج به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار نمود: در حوزه آسیب‎های اجتماعی دانش آموزان رشد داشته‎ایم، بنابراین نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجه‎های در رابطه با حوزه آسیب‎های اجتماعی اختصاص داده شود.




منبع:

1401/09/19
15:52:13
5.0 / 5
597
تگهای خبر: آموزش , اساتید , استاندارد , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است