وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد
کمبود 40 هزار نیروی پرورشی
به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرعت مهاجرت از سرعت ساخت مدارس در حاشیه شهرها بیشتر است بر ضرورت اختصاص بودجه بیشتر برای ساخت مدارس در این مناطق تاکید نمود.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، یوسف نوری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو خصوصاً شهدای دانشجوی روز ۱۶ آذر اظهار نمود: در یک سال قبل با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی فعالیتهای خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است و توانستیم بعضی از مشکلات معلمان و فرهنگیان مانند: مشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبه بندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در مبحث رتبه بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدامها و... را حل نماییم که در این زمینهها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمک کننده و سازنده بود.
آموزش روشهای تدریس قرآن به معلمان با طرح «اتقان»
وی ضمن اشاره به انجام بعضی از کارها در وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: طرحی از جانب معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نام طرح «اتقان» در حال انجام می باشد تا معلمان به روشهای تدریس قرآن آشنا گردند و این کار برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام می باشد و به تدریج سایر معلمان هم مشمول این طرح خواهند شد، چونکه در دوره آموزش عمومی۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانش آموزان میدهیم، اما تابحال انتظارات ما از توانمندی دانش آموزان برآورده نشده است.
وی در مورد سایرفعالیتهای آموزش و پرورش اظهار نمود: در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، علیرغم اینکه ۱.۹ درصد افت داشتیم، این افت بعد از ۹ سال جبران شده است.
وی افزود: ۷۰ هزار دانش آموز هنرستانی به جمعیت هنرستانهای کشور اضافه شده است و طرح هنرستانهای جوار صنعت اجرا شده است که هم اکنون ۳۹ درصد دانش آموزان در هنرستانها تحصیل میکنند.
۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم
نوری ضمن اشاره به بعضی از مشکلات آموزش و پرورش اظهار نمود: ۷۸۰ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود، بنابراین در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا برای این حوزه بودجهای اختصاص پیدا کند.
وی افزود: تراکم دانش آموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالا است و میتواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود، چونکه تلاشهای ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمیرسد و بر مبنای اسناد تحولی آموزش و پرورش سرانه تعداد دانش آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین شده است.
وی اظهار نمود: سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق روستایی، تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه می باشد که باید این کمبودها خصوصا در حوزه بودجه رفع گردد.
۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم
نوری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی فرمودند؛ حذف معاونت پرورشی در گذشته، آثار منفی خویش را امروز نشان میدهد، اظهار نمود: بودجه کم این معاونت و عدم جذب نیروی پرورشی در طول ۱۲ سال گذشته، سبب شده است تا این معاونت نتواند کارکردهای خویش را به خوبی انجام دهد. در حال حاضر ۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم و برای جذب این نیروها باید برنامه ریزی داشته باشیم. سرانه هر دانش آموز در حوزه پرورشی در طول سال ۴۵ تومان است که این مبلغ خیلی کم است و امکان هر نوع برنامه ریزی را میگیرد. در حوزه ساخت فضاهای کانونهای فرهنگی و دارالقرآنها کاری انجام نشده است، بنابراین باید در این عرصه هم برنامه ریزی داشته باشیم.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۹.۲ درصد مدارس احتیاج به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار نمود: در حوزه آسیبهای اجتماعی دانش آموزان رشد داشتهایم، بنابراین نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجههای در رابطه با حوزه آسیبهای اجتماعی اختصاص داده شود.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب