روایت دانش آموزان سمنانی و زیرساختی که دیگر شاد نیست

روایت دانش آموزان سمنانی و زیرساختی که دیگر شاد نیست

به گزارش دانشگاه فارسی، مدارس استان سمنان به علت سرمای هوا بیشتر از یک هفته تعطیل شده و این در شرایطی است که ضعف های اپلیکیشن شاد بنا به اعلام آموزش و پرورش، آموزش غیرحضوری را هم تعطیل کرده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - محمد حسین عابدی: چهارشنبه هفته گذشته یعنی هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۳ آخرین روزی بود که دانش آموزان استان سمنان بر سر کلاس های درس حاضر شدند و حالا در صورتیکه هوا مساعد باشد و تعطیلی دیگری رخ ندهد حضور مجدد آنها در کلاس های درس روز شنبه بیست و هفتم بهمن ماه خواهد بود یعنی ۱۰ روز است که دانش آموزان استان بر سر کلاس های درس حاضر نشده اند!
در این مدت ادارات استان سمنان هم از شنبه تا چهارشنبه به جز روز 22بهمن که در واقع تعطیل رسمی است، تعطیل بودند و به مردم خدمات ندادند! اما به مبحث آموزش و پرورش بازگردیم. موضوعی که اینروزها در فضای مجازی بخصوص بیشتر از گذشته در رابطه با آن بحث می شود زیرساخت های مدارس غیرحضوری است.

۱۰ روز تعطیلی آموزش حضوری!

موضوعی که از زمان کرونا وارد ادبیات رایج آموزش و پرورش کشورمان شد و کم کم جای خویش را بازکرد ولی اکنون ده روز تعطیلی وسط فصل آن هم به علت سرما و ناترازی انرژی بدون زیرساخت مدارس غیر حضوری کمی عجیب به نظر می آید و این سوال را متبادر می کند که اگر زیرساخت ها مهیا است چرا از آن بهره برداری نمی شود اگر مهیا نیست چرا میلیاردها تومان هزینه برای زیرساختی مانند شاد در کشورمان صورت پذیرفت.
ماجرا وقتی عجیب تر شد که قاسم شریفی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در ویدئویی که در صفحه رسمی آموزش و پرورش استان در پلت فرم ایتا بارگذاری شد به نامناسب بودن زیرساخت های آموزش غیرحضوری در مجموعه آموزش و پرورش استان سمنان اذعان کرد و اعلام داشت که مدارس استان حتی به شکل غیرحضوری هم تعطیل هستند.
شریفی در این ویدئو اعلام نمود: با عنایت به مصوبه کارگروه صرفه جویی مصرف انرژی بر مبنای تعطیلی مراکز و واحدهای اداری و با توجه به این که بستر فضای مجازی یعنی بستر شاد برای برگزاری کلاس های غیرحضوری مناسب نمی باشد و خیلی از همکاران ما و دانش آموزان و اولیا در ایام گذشته که کلاس های مجازی برگزار شده، گلایه مند بودند و آماده نبودن بستر برای برگزاری دوره های آموزشی طبق هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و استانداری سمنان آموزش غیرحضوری هم تعطیل اعلام می شود.

اذعان برای اولین بار

این اولین دفعه است که یک مقام عالی آموزش و پرورش بالاخره به ناکارآمدی بستر شاد برای تحصیل دانش آموزان اذعان می کند موضوعی که البته بخصوص در دولت قبل تلاش می شد که بیان نشود موضوعی که در مدیریت قبلی این اداره کل حتی کمتر در رابطه با آن صحبت هم می شد.
قبل از هر چیز ابتدا باید بدانیم که شاد چیست؟ یک کارشناس تکنولوژی های آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان این که بستر شاد در واقع یک برنامه یا همان اپلیکیشن کاربردی برای آموزش غیر حضوری دانش آموزان است که شبیه چت روم ها یا اتاق های گفتگویی را دارد که یک نفر می تواند آنرا بعنوان معلم مدیریت و دیگران هم آنرا فرا بگیرند، اظهار داشت: در این بستر امکان تبادل فایل ها بعنوان درس ها و مشق ها و … وجود دارد.
زهرا عامری با اشاره به اینکه شاد در واقع برای دوران کرونا برنامه ریزی شد و میلیاردها تومان هم هزینه برای دولت در برداشت، ابراز کرد: شاد از همان اول موافقان و مخالفانی داشت که البته مخالفان هم علل محکمی برای مخالفت خود عرضه می کردند اما در آن مقطع کرونا واقعا هیچ چاره دیگری در مقابل ماجرا وجود نداشت و اصلاً کار دیگری را نمی توانستند مسؤلان آموزش و پرورش انجام دهند پس یک توفیق الزامی بود.

عدم رفع مشکلات اپلیکیشن

این کارشناس آموزشی بیان نمود: ماجرا اما اینجا عجیب می شود که پس از دوران کرونا دست کم در بدترین حالت چهار سال کارشناسان این اپلیکیشن فرصت داشتند که مشکلات آنرا رفع کنند اما هر روز که جلو آمدیم این مشکلات بیشتر هم شد امروز خیلی از خانواده ها و دانش آموزان از مشکلات عجیب شاد همچون احراز هویت گلایه مند هستند این برنامه اصلاً بر روی برخی تلفن های همراه اجرا نمی شود که مردم را کلافه کرده است.
عامری در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه فراهم نبودن زیرساخت ها مشکلات عدیده ای را برای دانش آموزان ما فراهم آورده است، اظهار داشت: متاسفانه در بحث فایل های ارسالی در شاد هم شاهد می باشیم که فایل ها یا قابل اجرا نیست و یا اصلاً باز نمی شود و اینها دردسرهای عجیب این روزهای شاد هستند که حل نشده است.

نبود زیرساخت

یک معلم که البته مصاحبه را قدری با تردید و سپس با قید تنها نام خانوادگی، پذیرفت در گفتگو با خبرنگار مهر، از تجربه کار با شاد می گوید: مشکلات شاد شامل احراز هویت، اجرا نشدن روی تلفن های همراه، قطعی و کندی اینترنت و … را اگر کنار بگذاریم شاد ضربه ای مهلک بر سواد جامعه دانش آموزان ما وارد کرده است چونکه دانش آموز با معلم ارتباط نمی گیرد و این ارتباط وقتی شکل نمی گیرد دانش آموز به چشم بازی به نرم افزار نگاه می کند و ضرورتی در آن نمی بیند.
احمدی با اشاره به اینکه ما در کلاس ۲۰ نفرهای ابتدای سال تحصیلی قبل و همین سال جاری دانش آموزان کلاس سوم و چهارمی داشتیم که خواندن از روی کتاب را هم بلد نبودند و اصلاً معلوم نیست چطور به این پایه رسیده اند در صورتیکه باید باردیگر از کلاس اول درس بخواند و این بلایی است که آموزش غیرحضوری بر سر دانش آموزان ما آورده است، ابراز کرد: کافی است به میانگین تحصیلی یک سال مدارس نگاهی بیاندازید که در بهترین حالت از ۱۲ بالاتر نیست.
وی با اشاره به اینکه ما دانش آموزانی در پایه های سوم و چهارم داریم که حتی یک جمله را نمی توانند از رو بخوانند و حتی پاسخ جمع های تک رقمی را هم نمی دانند، اضافه کرد: اساسا در بخشی از این فرآیند خانواده ها هم مقصر هستند چونکه وقتی دانش آموز در خانه است مدرسه کنترلی روی آن ندارد و این خانواده است که باید شرایط کنترلی را برای فرزندشان ایجاد نماید اما این طور نیست و شاد بعنوان یک بستر شادی و شوخی بهره برداری شده است.

افت عجیب تحصیلی

موضوعی که این معلم اشاره می کند در اخبار موثق هم تائید شده بود تا جایی که رسانه ها هفتم مهرماه سال جاری نوشتند «مجموع نمرات دانش آموزان در امتحانات نهائی خرداد سال جاری به ۱۰.۹۸ رسید» و همینطور «در امتحانات نهائی خرداد ۱۴۰۳ در مجموع نمرات پایه دهم در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی ۱۱.۵۹، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ است در رشته علوم تجربی میانگین نمرات در خرداد ۱۴۰۳ از ۱۱.۲۳ به ۱۲ رسید. در رشته علوم ریاضی میانگین نمرات از ۱۰.۷۹ به ۱۱.۸۲ و در رشته انسانی از ۸.۷۵ به ۹.۱۳ رسید و در مجموع نمرات دانش آموزان از ۱۰.۲۶ به ۱۰.۹۸ رسیده است»
این سونامی بی سوادی است که جامعه ما درگیر آن شده است یک مشاور تحصیلی که خود بازنشسته آموزش و پرورش هم به حساب می آید در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: خود آموزش و پرورش هم می داند که بستر شاد یک نوع جبر و تحمیل بود وگرنه بزرگترین چالش آن کیفیت پایین آموزشی است چونکه آموزش راه دور مانند هر پدیده دیگر یک فرآیند پذیرش، فرهنگ سازی، آموزش هم خانواده ها و هم معلمان، بستر سازی و از تمام مهم تر سیر فرایند برنامه ریزی مدون می خواهد نمی شود شب خوابید و بامداد بیدار شد و اعلام نمود که از امروز تحصیل در بستر شاد.
علی اکبر قربانی با اشاره به اینکه باید بپذیریم که سطح تحصیلی معلمان جوان ما هم بشدت پایین آمده است، ابراز کرد: سطح سواد معلمان ما با دهه های قبل اصلاً قابل قیاس نیست و به همین دلیل وقتی سطح سواد معلم پایین است، زیرساخت محیا نیست، برنامه ریزی وجود ندارد، آموزش داده نشده است، مشکلات سخت افزاری رفع نشده است و … توقع داریم چه چیزی برداشت کنیم؟

1403/11/25
13:52:24
5.0 / 5
84
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تحصیل , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور
پلت فرم یادگیری از راه دور که امکان تحصیل در رشته های مختلف را بصورت آنلاین فراهم می آورد

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است