نتایج آزمون تیمز زنگ خطر برای دانش آموزان ایرانی

نتایج آزمون تیمز زنگ خطر برای دانش آموزان ایرانی

دانشگاه فارسی: دانشگاه فارسی: نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نتایج آزمون تیمز را برای ایران زنگ خطر جدی دانست.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از خانه ملت، فرشاد ابراهیم پور، در واکنش به نتایج نامطلوب عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز ۲۰۲۳، اظهار داشت: ایران از میان ۶۴ کشور شرکت کننده در آزمون تیمز ریاضی پایه چهارم، رتبه ۵۴ را کسب کرده است؛ این نتایج تنها یک زنگ خطر برای ایران نیست بلکه فریادی برای اصلاح نظام آموزشی کشور است. وی ادامه داد: افت دانش آموزان در دروس ریاضی و علوم نشان میدهد که روش های سنتی و حافظه محور دیگر پاسخگوی نیازهای نسل امروز نیستند. سیستم آموزشی کشور نمی تواند با ابزارهای قدیمی به مبارزه با دنیای پیچیده و درحال تغییر امروز بپردازد؛ این سناریو بطور قطع محکوم به شکست خواهد بود. نتایج این آزمون نشان دهنده ضعف ما در تربیت نیروی انسانی متناسب با توسعه علمی است. نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، سیستم آموزشی کارآمد را عامل توسعه کشور دانست و تصریح کرد: تربیت نیروی متخصص برای دستیابی به توسعه پایدار گرفتار ضعف است، نمی توان از آموزش های سطحی و ناکارآمد انتظار داشت که در رقابت جهانی و پیشرفت علمی موفق باشد؛ اگر امروز برای پیشرفت سطح علمی کشور تلاشی نکنیم، بطور قطع آینده ایران به مخاطره می افتد. ابراهیم پور با تکیه بر این که نتایج علمی امروز نظام آموزشی، محصول نتایج ناصحیح در این حوزه می باشد، گفت: مدیران آموزشی سال هاست که بودجه های کلان حوزه تعلیم و تربیت را دریافت کرده اند، اما خروجی های قابل قبولی نداشته اند. این بحران نیازمند تغییرات اساسی در سیستم آموزشی است. نتایج آزمون تیمز نشان میدهد که بحران آموزشی کشور فراتر از مرزها رفته و آینده ایران را تحت تأثیر قرار داده است، بدین سبب باید اصلاحات بنیادی دراین خصوص صورت گیرد. ایشان سپس اضافه کرد: کشورهایی همچون فنلاند، سنگاپور و دیگر کشورهایی که رتبه های برتر آزمون تیمز را از آن خود کرده اند، با بهره بردن مناسب از سیستم آموزشی خود و سرمایه گذاری مؤثر، موفق به دستاوردهای شایان توجهی شده اند. چرا سیستم آموزشی کشور در اولویت دولت ها نبوده است؟ شکاف عمیق آموزشی در مناطق برخوردار و کم برخوردار امروز در آزمون بین المللی تیمز نمایان شده است، که این مساله ضرورت اصلاحات را مطرح می کند. عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر رسانه های اجتماعی در کیفیت تحصیل دانش آموزان، گفت: رسانه های اجتماعی بطور هم زمان تأثیرات مثبت و منفی بر کیفیت آموزش دارند؛ هم اکنون، تعدادی از دانش آموزان زمان زیادی را در این فضاها می گذرانند که موجب کاهش کیفیت مطالعات آنها می شود. اگر زمان سپری شده در رسانه های اجتماعی غیرهدفمند و تنها جنبه تفریحی داشته باشد، بدون شک تبعات نامطلوب فردی و اجتماعی خواهد داشت. ابراهیم پور در آخر اشاره کرد: برای ممانعت از عقب ماندگی علمی و حفظ جایگاه کشور در رتبه های بالا، باید سواد استفاده از رسانه های اجتماعی را به دانش آموزان آموزش داده و تلاش نماییم تا زمان استفاده از این فضاها به صورت مطلوب مدیریت شود؛ با وجود این، رسانه های اجتماعی تنها مقصر افت علمی دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز نیستند. آزمون تیمز یک مطالعه بین المللی برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مقطع چهارم و هشتم است. زمان و نحوه ثبت نام آزمون تیمز بصورت چهار سال یکبار و توسط نمایندگان تیمز در ایران و آموزش وپرورش می باشد، به طور معمول بعد از برگزاری آزمون برای داوطلبان حائز شرایط، نتیجه به کشورها اعلام می شود که کمک زیادی در بهبود سیستم آموزشی خواهد داشت. آزمون تیمز یک مطالعه بین المللی است که به بررسی و مقایسه عملکرد دانش آموزان در علوم و ریاضیات در کشورهای مختلف می پردازد. این آزمون هر چهار سال یک دفعه برگزار می گردد و به ارزیابی دانش و مهارت های شاگردان در مقاطع چهارم و هشتم پرداخته می شود. اطلاعات به دست آمده از این آزمون به کشورهای شرکت کننده کمک می نماید تا روش های آموزشی و سیستم های آموزشی خودرا بهبود بخشیده و درک بهتری از روند یادگیری در حوزه های ریاضیات و علوم پیدا کنند.

1403/10/29
11:59:12
5.0 / 5
18
تگهای خبر: آزمون , آموزش , تحصیل , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است