كاظمی:

وضعیت صدمه های اجتماعی در مدارس را هر هفته رصد می کنم

وضعیت صدمه های اجتماعی در مدارس را هر هفته رصد می کنم

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آن چه در حوزه پرورشی و فرهنگی به شکل هفتگی گزارش می خواهم بحث حوزه صدمه های اجتماعی است.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، علیرضا کاظمی در دیدار صمیمی با کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش همیشه نگاه بنده، نگاه به ارتقای حوزه پرورشی بوده است، اظهار نمود: امروز خوشحالم که در دیدارهای صمیمانه خود با معاونت ها، نخستین دیدار خویش را با حوزه پرورشی و فرهنگی گذاشتم. وی افزود: امیدوارم با روحیه همدلی، هماهنگی و هم اندیشی در دوره ای که این سربازی نصیب من بعنوان یک معلم پرورشی شده است دغدغه های مقام معظم رهبری را محقق کنم. وزیر آموزش و پرورش با تکیه بر اهمیت حوزه پرورشی و فرهنگی اظهار داشت: آن چه می ماند رفتار انسان است، اگر شهیدان رجایی و باهنر در عمق تاریخ ماندگار شدند به علت داشتن رفتار و نگاه ماندگار بود. کاظمی در جمع کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی، اشاره کرد: به شما ادای احترام می کنم و از تمام شما بعنوان یک معلم و مربی سپاسگزارم، شما سربازان گمنام حوزه پرورشی در جمهوری اسلامی ایران هستید که مظلومانه و سخت کوشانه تلاش می کنید تا بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت را پیش ببرید. وی ضمن اشاره به این که نظام تعلیم و تربیت دو مأموریت اساسی دارد که این مأموریت ها "یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ " است اضافه کرد: انتقال باورها، ارزش ها، آداب و رسوم و سبک زندگی از مأموریت های مهم نظام تعلیم و تربیت است که برعهده ماست و بخشی از آن در کتب درسی وجود دارد. کاظمی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و بیان نمود: رهبری در حوزه پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و استعدادهای درخشان تاکید دارند باآنکه که با مطلوبیت های جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین فاصله های زیادی داریم اما باید تلاش نماییم این فاصله را کم نماییم. وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: در حوزه پرورشی و فرهنگی ۷۰ چالش اساسی شناسایی و احصاء شده است اما این حوزه از ضریب نفوذ پایین و آمارگرایی افراطی رنج می برد و فعالیتها با صف فاصله دارد. وی افزود: نگاه تربیتی و فعالیتهای تربیتی بعنوان مهم ترین مبحث در نظام تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار نمی گیرد باید حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی و سبد فعالیتها دیده شود. وی افزود: در نگاه دراز مدت باید جایگاه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی را در برنامه درسی جای دهیم چونکه دانش مقدمه تربیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. کاظمی با اشاره به اینکه دو نگاه در شرایط کنونی بعنوان راه برون رفت از چالش ها تلقی می شود، اظهار داشت: باید فعالیتها را به سمت مدرسه ببریم و از فعالیتهای نمادین برون مدرسه ای که ضریب و اثربخشی پایینی دارد بپرهیزیم. وی اذعان کرد: نکته دوم اینست که بهترین راه تحقق اهداف تربیتی نقش پذیری دانش آموزان باشد. هر دانش یک تشکل و یک نقش شعار من بود باید تمام مهارت مورد نیاز در تشکل ها شکل بگیرد. تشکل های غیررسمی هم اهمیت دارند. وزیر آموزش و پرورش افزود: هرچه بستر نقش پذیری دانش آموز در مدرسه بیشتر مهیا شود در فرآیند تربیتی موفق تر خواهیم بود. باید بتوانیم برای کاهش ارتباط صف و ستاد هیأت اندیشه ورز و حلقه های میانی را شکل دهیم. کاظمی بیان نمود: در جمهوری اسلامی ایران باید تربیت نخبگان علمی را به شکل ویژه و گلخانه ای مدنظر قرار دهیم که باشگاه دانش پژوهان جوان بعنوان شتاب دهنده خوب در این موضوع، زمینه رشد و شکوفایی نخبگان را فراهم می آورد و باید در حوزه پرورشی هم این نگاه ایجاد شود. وزیر دولت چهاردهم بیان نمود: لازم است در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در قسمت تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل بگیرد و به شکل ویژه بر روی حوزه های قرآنی کار نماییم تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادها ایجاد شود. همینطور حالا از کمبود نخبگان فرهنگی هنری متدین و تربیت یافته تراز سند رنج می بریم که این امر هم باید جبران شود. کاظمی اضافه کرد: نگاه بنده به مسائل آموزش و پرورش چارچوب دار است اما ویژه بر روی مسائل حوزه پرورشی دغدغه دارم و پای فعالیتهای این حوزه هستم بخصوص به حوزه صدمه های اجتماعی شخصاً ورود پیدا می کنم. وی با اشاره به اینکه حوزه نماز و قرآن در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و من، خویش را وقف نماز و قرآن می کنم اظهار داشت: حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی همینطور سند تحول بنیادین گلوگاه های نظام تعلیم و تربیت هستند که به شکل جدی پیگیری مسائل این حوزه ها را انجام می دهم. وزیر آموزش و پرورش با تکیه بر اهمیت حوزه قرآن اظهار داشت: مهم ترین مأموریت من در حوزه آموزش و پرورش حوزه قرآن و نماز است. موضوعات فرهنگی هم خیلی مهم است باید دغدغه های فرهنگی نظام را احصاء نماییم چون که حرکت ما در حوزه های فرهنگی باید کاهش دهنده دغدغه های کلان کشور باشد. کاظمی با اشاره به اینکه توسعه و ترویج ارزش های دفاع مقدس جزو مهم ترین مأموریت های ماست؛ اظهار داشت: آن چه در حوزه پرورشی و فرهنگی به شکل هفتگی گزارش می خواهم بحث حوزه صدمه های اجتماعی است چونکه این بخش دغدغه و مطالبه رهبری قرار گرفته است.


منبع:

1403/06/08
13:00:03
5.0 / 5
136
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , علمی , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است