با حمایت بنیاد ملی علم ایران

اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره های ترویجی بهر‎ه برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد

اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره های ترویجی بهر‎ه برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد

دانشگاه فارسی: محقق پسادکتری دانشگاه شیراز در پژوهشی با حمایت بنیاد ملی علم ایران، اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره های ترویجی بهر‎ه برداران بخش کشاورزی را ارزیابی کرد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، خدیجه بذرافکن، دانش آموخته دکتری تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی - آموزش کشاورزی از دانشگاه شیراز که در قالب طرح پسادکتری خود با راهنمایی حسن علیپور درحال انجام این تحقیق است، درباب ضرورت انجام این پژوهش، اظهار داشت: کشاورزی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی کشور ایران به شمار می ‎رود. سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال، کمک به درآمد ملی و تولید غذا و همکاری متقابل با سایر بخش‎ ها، از مواردی است که اهمیت و ضرورت توجه به این بخش را به خوبی نشان می ‎دهد. نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بخش کشاورزی از با اهمیت ترین اولویت‎ ها برای دستیابی به توسعه روستایی و کشاورزی است. برای رسیدن به این مهم، آموزش شرط لازم برای بالا بردن کارایی و بهره ‎وری نیروی انسانی بشمار می رود.
این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: از آنجائیکه بخش عظیمی از جمعیت کشور در مناطق روستایی ساکن هستند و بیشتر آنان نیز در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند، ایجاد ساختار و استراتژی مشخصی برای کارآمد کردن این افراد در زمینه‎ های مختلف شغلی خودشان ضروری به نظر می ‎رسد. همین طور باید برنامه‎ ریزی مناسبی برای بسط کمی و کیفی عوامل تٱثیرگذار بر تربیت و آموزش نیروی انسانی که بر تولید و توسعه بخش کشاورزی تٱثیر مستقیم دارد، وجود داشته باشد.
وی اشاره کرد: هم اکنون، آموزش کشاورزی با ساختار ناکارا و نامطلوب در‬ حال‬ افول‬ است. این درحالی است که امروزه ترویج کشاورزی و برنامه‎ های آموزشی آن سازوکار مهمی در انتقال دانش به بهره ‏برداران بخش کشاورزی و افزایش بهره ‏وری و تولید در این بخش را دارد.
بذرافکن افزود: تحقیقات نشان می دهد که خیلی از برنامه‎ های آموزشی و ترویجی بهره‏ برداران کشاورزی در دستیابی به هدف توانمندسازی کشاورزان موفق نبوده ‎اند. در همین راستا، ارزیابی اثربخشی دوره های ترویجی به عنوان بخشی مهم از‬ برنامه‎ های توسعه حرفه ‎ای کشاورزان شمرده می شود.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، ایشان سپس بیان کرد: اثربخشی دوره های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی، افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی بهره ‎برداران و درآمد حاصل از آن برای بهره ‎برداران کشاورزی امری‬ مشهود‬ و‬ غیرقابل‬ انکار‬ است. با این طرح پژوهشی تأثیر سرمایه گذاری در دوره های ترویجی بهر‎ه ‏برداران بخش کشاورزی بر شاخص عملکرد و تولیدات کشاورزی مشخص می شود.
بذرافکن در آخر اشاره کرد: داده های این طرح در دو مرحله جمع آوری می شود و چون باید دوره های ترویجی اجرا شود تا بعد از برگزاری دوره، بررسی های ما صورت گیرد که تا چه اندازه، این دوره ها مفید بوده اند، ما نیاز به زمانی بیش از یک سال برای انجام این طرح داریم. چالش برگزاری دوره ترویجی و زمان برگزاری آن از مشکلاتی است که ما در انجام طرح با آن مواجه هستیم.




منبع:

1403/02/05
12:16:49
5.0 / 5
83
تگهای خبر: آموزش , پژوهشگر , تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است